4 093 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Kabelfrågor
Sida 1 av 2
Hej,
hoppas på hjälp lite snabbt med en fråga om elkabel.
Skall dra en elkabel till mitt garage/verkstad och när jag sitter och tittar på elkabel så blir jag lite osäker på vilken area jag skall välja och även hur många trådar.
Har både 220 och 400/16A uttag i garaget.
Vet iallafall att jag skall ha en EKKJ kabel, men skall man ha 3trådar eller fler?
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7901
Mvh 79:an
hoppas på hjälp lite snabbt med en fråga om elkabel.
Skall dra en elkabel till mitt garage/verkstad och när jag sitter och tittar på elkabel så blir jag lite osäker på vilken area jag skall välja och även hur många trådar.
Har både 220 och 400/16A uttag i garaget.
Vet iallafall att jag skall ha en EKKJ kabel, men skall man ha 3trådar eller fler?
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7901
Mvh 79:an
Jag skulle välja denna "01 012 60 Jordkabel EKKJ 4x6/6mm2 (ytterdia:18mm) 48,95/m " och koppla den parallellt till en ny central i garaget för att därifrån fortsätta till uttag och belysning. Du skriver dock att du "Har både 220 och 400/16A uttag i garaget" vilket borde innebära att du redan har matning till garaget. Hursomhelst så behöver du 5 trådar för trefas.79:an skrev:Hej,
hoppas på hjälp lite snabbt med en fråga om elkabel.
Skall dra en elkabel till mitt garage/verkstad och när jag sitter och tittar på elkabel så blir jag lite osäker på vilken area jag skall välja och även hur många trådar.
Har både 220 och 400/16A uttag i garaget.
Vet iallafall att jag skall ha en EKKJ kabel, men skall man ha 3trådar eller fler?
[länk]
Mvh 79:an
Yamma
Redigerat:
Jag råkade dra lite i den när jag hade en motorspade hemmaYamma skrev:Jag skulle välja denna "01 012 60 Jordkabel EKKJ 4x6/6mm2 (ytterdia:18mm) 48,95/m " och koppla den parallellt till en ny central i garaget för att därifrån fortsätta till uttag och belysning. Du skriver dock att du "Har både 220 och 400/16A uttag i garaget" vilket borde innebära att du redan har matning till garaget. Hursomhelst så behöver du 5 trådar för trefas/400.
Yamma
Dock med tanke på var den ligger idag så tänker jag dra om den. Jag har inte öppnat centralen och kollat, men jag råkade sitta framför internet och kollade lite på kabel.
Har befintlig central som är avsäkrad för att mata mycket 220uttag och belysning samtidigt som man kan använda 400 uttaget med 16 handske.
Man få inte handla på Elektroskandia om man är privatperson. Varken med kort eller annat.elmont skrev:
Däremot få du handla på Elektroskandia om du jobbar på en elfirma och handlar där privat, med kort.
Fick det förklarat för mig senast jag var där. Dom ska "Vi har inte personal till att hantera alla privatpersoner som vill handla med kort"
Då tänkte jag. Dom flesta privatpersoner är för snåla för att handla dom produkter Elektroskandia har. Dom handlar hellre skit på Eko, Jem & Fix eller något annat sånt pizza företag.
Men jag orkade inte börja tjabba med den sure gubben på Elektroskandia.
Pierre1981 skrev:
Jag råkar ju faktiskt ha F-skatt så att handla där är nog inget problem. Dock så har jag inte elfirma och får kanske inte den fina rabatten.....
De flesta elgrossister kräver även att du har behörighet också.
Kanske varierar lite i landet, men jag vet att vissa kräver det, har själv fått skicka med kopia på behörightsbevis vid kontoansökan.Henrik1234 skrev: