Jag ska ha lite 12v 20w spotar i taket.
Jag vill ha rekommendation på dimmer och area på kabeln.
Jag behöver ha 160w. Beroende på hur jag placerar trafon så får jag olika kabellängder.
Har gjort en liten skiss. Hur skulle ni ha gjort?
Hellst vill jag placera den ovanför dörren. Blå låda på skissen. Då är trafon lätt utbytbar om den går sönder. Då blir total ledningslängd ca 12 meter.
Om jag istället placerar den centralt. Röd låda på skissen, så blir det stökigt att byta trafo. Men ledningslängden blir bara totalt 8 meter.
Eller ska jag köra två mindre trafosar som betjänar 4 lampor var. Då kommer jag ner till ca 2 meter per trafo.

Vilket skulle ni rekommendera. Vilken ledning? Vilken trafo? Jag har tänkt lite på: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=253845&search_page= men skulle gärna försöka hitta nåt billigare.
Förslag?

• spot_bad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en trafo som klarar 20m kabel som du föreslagit. Alternativt 2st mindre trafos. Kan vara trevligt ibland, då man kan styra belysningen i två grupper.

Och det är rekomenderat att placera trafon lättåtkomligt, dessa har en tendens att gå i sönder.

Jocke

Jag köpte en trafo från Maxel med 5 års garanti. Vi får väl se om den håller...

Hejsan!! En trafo till varje spot fungerar ju också ganska bra, Tråkigt om en trafo som styr allt går sönder........En ide bara..

Låter ganska overkill i mina öron, man dör ju inte direkt om spottarna slocknar.

Nej dör gör man inte, men om du kopplar allt över en trafo så blir det ganska mycket kablage och meck just i den trafon. Jag kopplade 2st trafo till mina åtta spottar och jag skulle kopplat en till varje om jag skulle göra om det. Dem stora transformatorerna är ej gratis.

Parallellkoppla 4 spottar på 2 olika håll så borde du klara dig på 1.5mm2 om inte avstånden är för långa. Givetvis får du läsa tillverkarens rekomendationer.
Byta trafo borde väl inte vara så svårt, bara skaffa en som går att putta upp genom hålet.

Jag kommer ha väldigt litet avstånd ovanför mina möbelspotar i taket. Men jag ska kolla om jag hittar nån bra trafo som ändå går att pilla upp i ett av spothålen. Nån som har nåt tips? Helst en med inbyggd dimmer..
Annars får det bli en 20m-trafo som kan sitta ovanför dörren. Men.. Behöver jag verkligen 4kvmm-kablar då?

Nu tänker jag komma med en idé , som ni inte behöver skrika över, men om man får tag på 24V spottar så är ju en större 24V-trafo oftast inga problem att hitta, typ 100-300VA .. Så har man kraft nog, samt att långa kablar inte lär bli ett stort problem. Dock kan ju regleringen bli ett problem..

Den som hittar 24 V spottar hojtar till.

Anledning till 12 V kan vara att i USA får vemsomhelst installera 12V men inte 24V

Protte

prototypen skrev:
Den som hittar 24 V spottar hojtar till.

Anledning till 12 V kan vara att i USA får vemsomhelst installera 12V men inte 24V

Protte
??? vemsomhelst får ju installera 120V i många delstater, så det är väl nån enstaka delstat som har gräns mellan 12/24 då?? låter ju dock märkligt men..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.