Jag har precis köpt lägenhet och ska koppla in 2 st 12 v spots ovanför en öppning med skjutdörr innanför in till klädkammaren.

Jag tänkte ta ström från ett vanligt utanpåliggande vägguttag.
Dra utanpåliggande kabel upp bakom dörrlisten (rätt stort mellanrum på ena sidan och upptill om listerna). Sedan i lämplig höjd dra ut kabeln till en vanlig lampknappsbrytare och sedan tillbaks för att gå till en transformator som ska ligga bakom listerna upptill. Sedan vidare till spotarna.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Det jag har nu är 12v spotarna. Behöver hjälp med vad jag ska köpa, vill förbereda så mycket som möjligt innan elektrikern kommer och kopplar in på vägguttaget.

Vilken kabel ska jag använda, måste jag ha eklk eftersom den ska delvis gå bakom lister?
Räcker det med skx 0.75 mm mellan trafo och spots?

Behöver jag någon speciell brytare, går det att koppla in en brytare på ungefär samma sätt som när man byter knappen på en vanlig lampa, klippa sladden och koppla in trådarna på varsin sida om brytaren?
Eller hur kopplar jag smidigast in brytaren, finns för övrigt inget infällt för brytaren, går det bra att ha en utanpå liggande då?
har ni bilder att visa är det jättebra. Annars kan jag lägga ut bild senare när jag köpt allt om jag behöver mer hjälp med att koppla.

Vilken trafo kan jag köpa?

Ge gärna exemepel med länkar till någon lågpris butik i gävle. tex clas ohlsson.

tack på förhand
Jonas

Du får inte använda SKX/lampsladd för fast/dold förläggning, strömbrytaren ska bryta på 230V-sidan. Du bör nog din kontakta din elektriker innan du gör något överhuvudtaget.

Näe misstänkte de med skx sladden.
Du menar att strömbrytaren ska kopplas mellan vägguttag och trafo? det hade jag tänkt att göra..

Mina övriga frågor då, tacksam för mer hjälp.
Elektrikern vill i så fall göra allt jobb själv, vilket blir dyrt.
Jag vill lära mig de saker jag får göra, därför jag är här och frågar.
Kopplar givetvis inte in något utan att vara säker på att de blir rätt.

/Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.