Nu när jag håller på och rustar delar av mitt hus så passar jag på att göra en massa smarta lösningar bl a för ljud- och bildkablage. Har även börjag kolla lite på Nexa-systemet för att kunna fjärrstyra viss belysning. Senaste idén jag fick handlade däremot om att installera ett "fast" 12-voltssystem nu när jag ändå håller på med ledningsdragning. Tanken är främst att kunna installera diverse LED-belysning utan att behöva ha transformatorer på en massa olika ställen, men jag funderar också på att använda 12 V chassifläktar för PC för att förbättra min självdragsventilation.

Är det nån här som har några tankar runt detta, eller gjort nåt liknande själv? Nåt speciellt man ska tänka på? Vilket kablage ska man använda? Kan man använda ett nätaggregat från en skrotad gammal PC för att driva nätet?

Alla synpunkter mottages tacksamt!
/Per

Med 12V så får man löjligt stora kabelareor när man kommer upp i lite strömstyrka och det är mycket att tänka på säkerhetsmässigt. Ett PC-aggregat är med största sannolikhet olämpligt då det inte är konstruerat för långa kabellängder, jfr avstånden i en datorlåda och dessutom inte godkänt för den användning du funderar på.. Dessutom kan det bli svårt projekteringsmässigt om man inte vet exakt vilka behov man har i olika punkter. I längden tror jag att det blir bättre om man planerar för ett antal försörjningspunkter och fördelar ut från dessa.

Ok, tack för synpunkterna. Jag skippar nog den där idén.

Det var bra det.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.