På ett ställe har inte farsgubben lyssnat med öronen när jag instruerade om hur VP-rören skulle gå. Skatbo, skulle jag säga. Det är dock inte mer än att man skulle kunna bocka om dem (VP16) lite lätt. Problemet är de redan är installerade med FK och därför går det inte att sätta in rättkrökta passbitar.

Med rörkrökarvana i generna undrar jag därför om det finns en motsvarighet till rörbockare för VP-rör så att jag kan bocka om de färdigdragna rören? Det kanske t.o.m. går att använda en prisolbockare?

Tja, det är väl bara att prova.

Protte

Går det inte att tillfälligt dra ur FK , böja röret och trä tillbaka det igen sen?

Har aldrig provat, men skulle tro att röret kommer att vecka sig.

Är FK i dragit innan väggen är helt uppspikad?

Patrik_Hed skrev:
Är FK i dragit innan väggen är helt uppspikad?
Det är frågan om VP-rör som går i ett schakt jag har genom hela huset. Det är alltså delar ev rördragningen som skall åtgärdas. Allt är dessutom isolations- och jordtestat så det känns dumt att börja plocka isär hela vägen från centralen. Det är frågan om ett 20-tal rör.
Skall testa med prisolbockare på ett tomrör i helgen

Det som händer med vanliga böjfjädrar är ju att man tvingar godset i ytterböjen att töjas ut eftersom fjädern inte tillåter röret att bli platt medan prisolbocken stöder rörets form utifrån.

Skulle tro att VP-rören blir platta med prisolbockaren och gärna fjädrar tillbaka mot rakt igen, men det vore intressant att höra hur det funkar.

Går det verkligen inte att såga av röret, dra ut FKn och byta ut bara en bit av röret? Eller är det väldigt långt till dosa/central från den punkt det ser illa ut?

Det går inte, lita på att din far gjorde rätt och ge honom en rulle flexsslang till nästa gång eller dra ut och bocka till, använd böjar eller flex. Du kan skada ledarna ifall du börjar pilla med rörbockare eller annat.

Redigerat:
Jag kan härmed meddela att en prisolbockare för 15mm diameter fungerade utmärkt som VP16-bockare.
I och med att röret behöver "klämmas" ner i bockaren blir godset i VP-röret väl ansatt mot sidorna och yttersidan av kröken blir sträckt precis som med en böjfjäder. Som extra bonus kan jag efter bockning köra igenom en böjfjäder i den nya kröken och då anser jag att det är godkänt (även om jag inte har behörighet att installera dem). En 90°-krök är dock inte särskilt användbar. Den är för snäv. Något snävare än de färdiga VP-krökarna.

Som jag skrev ovan var anledningen till utvändig bockning att jag behövde justera läget på redan installerade rör. Det är alltså småjusteringar det är frågan om.

Imponerande! Bra tips!

Tycker detta verkar vara väldigt underligt utfört. Varför drar man i kabel i felbockade rör. Och vad är det som säger att det är felbockat? Varför testar man kablarna om man inte är nöjd med utförandet?

Om du läser tråden från början så är TS inte nöjd med utförandet och vill göra lite justeringar.

Protte

Fungerar som sagt bra. Jag bockar alltid rören på detta vis när jag vill ha en mjuk skarp krök. Blir ungefär samma radie som färdig krök.
Dock har jag oftast dragfjädern i så att det inte VP-röret plattas utan är rund och fin.

Linnex skrev:
Fungerar som sagt bra. Jag bockar alltid rören på detta vis när jag vill ha en mjuk skarp krök. Blir ungefär samma radie som färdig krök.
Dock har jag oftast dragfjädern i så att det inte VP-röret plattas utan är rund och fin.
Jag testade en bockare för 16mm först och den plattade till röret. 15mm-bockaren funkade som sagt utmärkt. Även utan dragfjäder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.