Någon som har tips på energisnål strålkastare för hästarna i hagen ?

Paulo1 skrev:
Någon som har tips på energisnål strålkastare för hästarna i hagen ?
Om du bara ska ha belysning vid in- och utsläpp så spelar det inte så stor roll hur mycket ström dom tar, det är ju kort tid.
Ska du ha belysning på åt pållarna under längre tid så är kvicksilver bra kombination av lågt inköpspris och energisnålhet. Det finns lamptyper som ger mer ljus per watt men då blir armaturerna dyrare. Julas kvicksilverarmatur Artnr: 422046 har jag installerat på dotterns ridbana och jag tycker dom ger ett bra ljus.

jag tror nog att hästar kan bli lita irriterade som människor på att ständigt vistas i belsning som flimrar och lyser blågröngrått. varmvita lysrör vore väl bättre, desutom ger väl en 2x58w armatur mer ljus än 125w Hg, jag upplever det så iaf.
Hg duger till bliparkeringen.

Jag är inte så hemma på dessa lampor, men är det inte samma drivdon till Hg och högtryck Na?

Hg & Högtrycks-Na tror jag har olika drivdon, men det finns Högtrycks Na ljuskällor som är byggda för att passa i Hg armaturer.

Tycker själv högtrycks Na är snyggast, dessutom mer ljus och längre livslängd än vanliga Hg. (Högtrycks Na innehåller iofs också Hg ..tyvärr)

70w metallhalogen är det bra drag i ....... billig att driva men ganska dyr i inköp men i längden så lönar det sig

Tack för tipsen !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.