Hej!
Kan någon förklara vad de diagonala strecken (t.ex. de jag ringat in med rött) på den bifogade ritningen betyder?

Mvh
Staffan

elrit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många ledare det skall vara.
 
Okej, det var det jag misstänkte. Så när det, som i exemplet, är fem streck, kan man anta att det då är tre faser, nolla och jord?

Eller det borde förstås även kunna vara den "brutna" fasen till taklampan också?
 
Redigerat:
Så skulle jag tolka det i alla fall.

Det finns andra sätt att se om det är nolla och jord, men jag är inte helt säker på den biten. Jag har för mig att symbolerna är ungefär så här:
Skyddsjord: streck med ett litet snett streck högst upp.
Neutralledare: streck med en rund ifylld cirkel ovanpå.

Men sådana symboler verkar inte finnas på din ritning, så då är det inget att tänka på.
 
Redigerat:
stafbulp skrev:
Eller det borde förstås även kunna vara den "brutna" fasen till taklampan också?
Ja, det kan det väl vara. Det är ju funktionen som styr. Om det t.ex. ska vara ett perilexuttag eller en dubbeltrapp. Ledningsmarkeringarna visar ju bara hur många ledare det skall vara (och om det är N- och PE-symboler). :)

Edit: Jag kollade lite extra på ritningen och det ser ut som att det mycket väl kan vara en tändtråd med där. Fast tre ledare till VU och strömställare i sovrummet verkade lite märkligt. Ojordat uttag? Gammal ritning?
 
Redigerat:
Ja, ritningen är från början av 70-talet och uttagen är ojordade (de flesta).
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag har för mig att symbolerna är ungefär så här:
Skyddsjord: streck med ett litet snett streck högst upp.
Neutralledare: streck med en rund ifylld cirkel ovanpå.
Inte bara ungefär, utan precis så ... :)

Tillägg: både streck och fylld ring = PEN (kombinerad nolla och skyddsjord)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.