1 304 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Armatur för glödlampa som inte fungerar med LE???
Har precis fått en utomhus armatur med inbyggd rörelse detektor installerad. Den är på 220v med vanlig lamp sockel. På armaturen står att den inte ska användas med lågenergi lampa. Jag trodde att det var för att LE-lampor har viss starttid och då inte är helt lämplig i kombination med rörelse detektor. Så jag satte in rörelsedetektorn på längsta "lystid" (15min) och stoppade i en LE-lampa. Men den lyser inte... Stoppar jag in en vanlig glödlampa fungerar det.
Kan någon förklara hur det kan gå till? Vad i armaturen kan göra att den inte funkar med LE-lampa??
(och ja, LE-lampan är hel...)
Kan någon förklara hur det kan gå till? Vad i armaturen kan göra att den inte funkar med LE-lampa??
(och ja, LE-lampan är hel...)
Tja, den ska ju inte fungera med lågenergilampa vilket du härmed har bevisat! 
Anledningen är förmodligen att rörelsedetektorn äe en sådan som strömförsörjs via lampan (finns olika typer) och den ström som LE-lampan släpper igenom i släckt läge är för låg för att detektorn skall fungera. En vanlig lampa har mycket lägre sk kallresistans.
Anledningen är förmodligen att rörelsedetektorn äe en sådan som strömförsörjs via lampan (finns olika typer) och den ström som LE-lampan släpper igenom i släckt läge är för låg för att detektorn skall fungera. En vanlig lampa har mycket lägre sk kallresistans.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En "vanlig" rörelsedetektorv (med fas och nolla in) fungerar med LE.
Ganska konstigt att idag konstruera något som kräver glödljus, fy skäms på dig electrocuted.
Protte
Ganska konstigt att idag konstruera något som kräver glödljus, fy skäms på dig electrocuted.
Protte
Gissar att denna armatur är tänkt att sätta vid gamla elsinstalationer där man inte har nolla fram och då "tjuvar" lite genom glödlampan men denna ström är så liten att lampan inte lyser. Borde iofs att sno denna ström parallelt med lampan likaväl som i serie men kanske blir dyrare eller nått.prototypen skrev:
Eh.. hur ofta har du en belysningsmatning utan nolla?snuttjulle skrev:
Jag har aldrig sett någon sådan armatur som försörjer rörelsevakten via glödlampan.. låter ju ytterst korkat. Lämna igen och köp en av bättre sort.
Jepp, tycker också att det låter väldigt korkat. Lurar lite på att dissikera den den dagen jag byter ut den.Rrrrr skrev:
Nu var den här ju inköpt för ca 5 år sedan till ett helt annat projekt, så ev återköp är nog tveksamt (minns inte ens var jag köpte den)...Rrrrr skrev:
Tänkte nog lite kort och då slog runt i tanken. :-S
Va helt inne på rena skymningsrelän då man i dessa fall kanske vill sätta dem på annat ställe än lampan.
Va helt inne på rena skymningsrelän då man i dessa fall kanske vill sätta dem på annat ställe än lampan.
Klicka här för att svara