Var köpte en kronströmbrytare med gammalt utsende. Kan inte få av ytteringen, i allafall inte utan att bruka gravt våld känns det som. Finns det clips i den eller är det bara att dra tills skiten delar sig ?

• kronström.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bara konstatera att jag har likadan brytare och exakt samma bekymmer...vet i f*n hur man får upp den,,,

Det finns en urholkning i ovankant. Det borde funka att sticka in en liten skruvmejsel och bända neråt. ;-\

Utan att ha erfarenhet av just DEN brytaren i jobbet kan jag dock säga att med största sannolikhet tar man en liten spårmejsel och bänder ut där det finns ett "jack" ovanför knapparna.

Om knapparna är i vägen när man ska ta loss plattan gör man samma sak med mejseln där med i överkant, vet som sagt inte hur just den konstruktionen är. Men på bilden ser man iallafall spåret för mejseln.. :)

Edit: Jag var lite långsam.. ;)

Fraggo skrev:
Edit: Jag var lite långsam.. ;)
:cool: Nästa gång hinner du före. :)

Så långt kom jag med, första brikan kan du ta bort med en tändsticka men sen börjar eländet

Mycket våld när man drar i knapparna löste det. Hjälper inte lite våld använd mer...

Har installerat dessa vid ett par tillfällen hos samma kund, kan ju säga att jag aldrig kommer köpa dom självmant :P

Det är bara våld som gäller, riktigt jobbig plast är det.

slaskman skrev:
Mycket våld när man drar i knapparna löste det. Hjälper inte lite våld använd mer...
Eller som Sockerconny uttryckte det "Med ett juste järnrör kan man slå världen med häpnad!" :D

De är lite trixiga att få upp de där. Har de själv hemma, när man kommit på det är det inga problem. Man måste ha lite känsla :) Våld brukar för mig bara sluta i tråkigheter, även i dessa fall :P

Men det är väl inte en Gelia, utan Eljo Renova?

jag har genomgående kört med Renova i mitt hus i sju år och aldrig sett öppningen som ett problem. Först i med skruvmejseln för att ta bort locket, sen bända bort knapparna. Gjort på ett kick. Jag har bytt en hel del fram och tillbaka och inget har gått sönder.

Eljo Renovera säljs i Gelia påsar. Gelia packar och säljer åt en massa företag, IFÖ, FM Mattson, Elko och Eljo m.fl. Där jag jobbar, Incorp AB Sverige, packar vi det mesta åt Gelia.

//Marcus

Räcker det att bända bort knapparna för att få loss ytterringen? Sitter nån sorts genomskinlig ring innanför och den verkar vara fastklickad...

Jag ska dessutom sätta en impulsfjäder (återfjädrande knapp till en halogendimmer), men det är ett senare problem - när jag väl har tagit mig in till brytaren...

Det genomskinliga får du bort genom att bända lite lätt med en skruvmejsel på sidorna av tryckknapparna. Det ska finnas spår där det går att få ner en smalare skruvmejsel

Håller med om att det är en bedrövlig konstruktion, ytterlocket är iofs inte svårt att få bort, men innanför är det gott om klena plastdetaljer som man lätt har sönder.....

Vad var det för fel med skruvar som i "originalet" ? Täcklock skulle man dessutom lätt kunna konstruera in över dessa.

• Brytare.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.