6 010 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vilka handlingar skall jag kräva av elektrikern...
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Kommunen kräver elsäkerhetsintyg och jag vill gärna ha någon garanti på att allt är rätt utfört samt någon ritning på installationen. Det är ganska många avsteg och tillägg från standardritning från byggfirman.
Vilka handlingar skall jag kräva ev elektrikern/entreprenören efter installation?
Vilka handlingar skall jag kräva ev elektrikern/entreprenören efter installation?
Redigerat:
Hej, förstår jag dig rätt undrar du vilka handlingar som följer med nyinstallation av elanläggning, ett helt hus antagligen. Jag är ingen expert i ämnet men vissa papper kan man nog kräva. Provningsprotokoll på bl.a. isolationsprovning, kontinuitetstest, test JFB osv ,alla saker som ska ingå i detta. Finns det värmegolv lagt ritning över detta och kanske även foto. Gruppförteckning. Sen är det ju fint om du får elinstallationsritningarna också.
Vad kommunen har för krav på detta vet jag inte men du kan själv kolla ifall elfirman är behörig via Elsäkerhetsverkets hemsida.
Vad kommunen har för krav på detta vet jag inte men du kan själv kolla ifall elfirman är behörig via Elsäkerhetsverkets hemsida.
Konstig kommun ....
aldrig hört det förut..
Byt kommun om möjligt.
aldrig hört det förut..
Byt kommun om möjligt.
Elektrikern ska lämna ett slutintyg om elen. Typ utförd kontroller: okulär besiktning,prövning av jordfelsbrytare tid +utlösningsström, kontinuitet skyddsledare, upptäckta fel.Om man inte har kommit överens om el ritning är ritningen inte ingående.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Ha, ha, det är första gången jag skrattat på detta forum!el_richard skrev:
Jag skall kolla möjligheterna att byta kommun men du...
Ang din signatur.
Man skriver studieskulder utan mellanslag, tur att du blev elektriker och i rätt kommun ;o)
(se http://skrivihop.nu)
ALLT finns på internet...
Vissa stavfel får ni leva med, missade någon timme på svenskalektionerna.
Därför vart man elektriker, utan studie skulder..
Redigerat:
Ska man vara riktigt petig och riktigt offtopic så finns det inte något som heter "Därför vart man elektriker", utan det ska vara "Därför BLEV man elektriker". 
Tror inte det är lag på att lämna nåt intyg för en vanlig villainstallation?
Men du kan väl "kräva" vad som helst av din elektriker. Du kan säkert anlita han för att koka potatis t.om (Om du betalar nog bra
Men du kan väl "kräva" vad som helst av din elektriker. Du kan säkert anlita han för att koka potatis t.om (Om du betalar nog bra
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tycker att vid t.ex. ett villabygge med elinstallationsritningar så borde de (i alla fall kopior) överräckas till villaägaren när villan står klar. Är det inte så?
Om man nu skall följa standarden SS436 40 00 så skall det finnas ritningar, scheman eller tabeller som skall visa bl.a. placering, ledartyper, matningspunkter, antal ledare m.m.
Hur vida det följs eller inte lägger jag mig inte i men man bör ju kräva detta av elinstallatören, det kan ju oxå vara bra att kunna diskutera installationen med en ritning i handen innan den uppförs. Jag är bara erfarenhet från större projekt och där ritas alltid ritningar innan bygget påbörjas. Det är möjligt att det byggs på "frihand" i mindre husprojekt och då finns ingen ritning och det är klart att husägaren inte vill lägga ner mer pengar på att rita ner anläggningen.
Hur vida det följs eller inte lägger jag mig inte i men man bör ju kräva detta av elinstallatören, det kan ju oxå vara bra att kunna diskutera installationen med en ritning i handen innan den uppförs. Jag är bara erfarenhet från större projekt och där ritas alltid ritningar innan bygget påbörjas. Det är möjligt att det byggs på "frihand" i mindre husprojekt och då finns ingen ritning och det är klart att husägaren inte vill lägga ner mer pengar på att rita ner anläggningen.
Klicka här för att svara