Är detta en rimlig kostnad för nydragning av el? Eller skall jag tolka det som att firman inte är intresserad av att göra jobbet och har saltat offerten?

Rum: El-inst för värme, belysning och uttag
Farstu: byte av gamla ledningar, mont av uttag även uttag utvändigt
Rum för tvätt och ack-tankar: Tvättpelare, uttag frys, belysning och montering och inkoppling av el-patroner i ack-tank
Badrum: montering av belysning och uttag.

Pris 49375 kr inkl moms

Redigerat:
Hur många rum är det ? 1 eller 25

Tja... elinstallationen i mitt tillbygge på 42 kvm + lite extra till ombyggnad av gamla gick på 25.000 i enbart mtrl :(. Elarbetet gjordes gratis av en bekant.

Tycker el kan kosta hur mycket som helst...

Det gäller alltså 4 rum:
Rum1: 4 uttag, 3 belysning
Farstu: 1 1 inre uttag, 1 belysning, ett yttre uttag.
Tvättstuga: tvättpelare, 1uttag för frys, montering av acktankar, 2 belysning
Badrum: 1 uttag, 1 belysning

är det utanpåliggande montering så låter det dyrt, men är det infällt så är det väl inte orimligt att det blir dyrt.

Ja allt är utanpåliggande.

Kan väl tillägga också att offerten inte innehöll någon specifikation av vad som är materialkostnad. Desstuom fanns inget sista datum för offerten eller tid för när ev. arbete kunde utföras.

klej skrev:
Är detta en rimlig kostnad för nydragning av el? Eller skall jag tolka det som att firman inte är intresserad av att göra jobbet och har saltat offerten?

Pris 49375 kr inkl moms
Jag tycker det låter väldigt mycket, begär in fler offerter, specade med mtrl respektive tid.

Det låter tufft. kolla på andra ställen.
Jag fick hela min undervåning på 100kvm för den pengen nydragning av allt inkl elcentral och hemmanätverk.

Vet inte vilken ände av världen du befinner dig i men efter vad du beskriver ger mig en snabb överslagsräkning att 30-35 tusen ligger närmre rimlighetens gräns men du får tänka på att det kan finnas saker som ingår som du inte tänker på därför är det viktigt du tar reda på exakt vad som ingår för de pengarna.

Rimligt pris ..... PÅ Vadå

Be om ett utdrag hur firman har räknat och hur många uttagspunkter och ljuspunkter osv.
De flesta firmor har datorbaserade räkne-program som du kan få en mängdkalkyl.

Innan dess kan du inte veta om du får bättre pris på någon annan firma.

Ex .En nyinstallation på en villa kan kost mellan 100-300000 kr beroende på materialval och belysning och uttagspunkter .

b2b2 skrev:
Rimligt pris ..... PÅ Vadå

Be om ett utdrag hur firman har räknat och hur många uttagspunkter och ljuspunkter osv.
De flesta firmor har datorbaserade räkne-program som du kan få en mängdkalkyl.

Innan dess kan du inte veta om du får bättre pris på någon annan firma.

Ex .En nyinstallation på en villa kan kost mellan 100-300000 kr beroende på materialval och belysning och uttagspunkter .
Han har ju redan beskrivit vilka mängder det handlar om!

mlkjhr .... För mig är det inte tillräckligt
Ex badrum kan ju vara en taklampa eller 15 spottar.

Komplettera med uttag .... Om offerten hänvisar till Svensk standard är det en sak annars kan det i princip vara hur mycket som helst.
Är det en gammal cental på eternitplatta med endast 3 säkrinar för hela huset.
Skall där monteras in extra säkringar och JFB för att klara gällande krav på uttag utomhus mm.

E
det var nog mer vilket märke på varorna
du säger inget om avstånd till central
är det befintlkiga som bara skall förnyas? inget extra? =fler grupper
räcker centralen till? eller behöverden utökas?

det är egentligen ett krav att det finns en el riting på placering samt antal uttag .m.m
dels så man vet vad man ska räkna på å vad du får¨
bådas säkerhet för att undvika diskussioner å bråk

montering av acktankar? 1-2 -3 eller 4 elpatroner, ingår dom i priset-dom är ju inte helt gratis?
inkoppling shuntstyrning? ingår shuntstyrningen i priset?
inkoppling laddautomatik? ingår laddautomatiken i priset?

jag gjorde nyss ett jobb, inkoppling golvärme+fläkt+belysning badrum+inkoppling 4 uttag+4 lamputtag+3 brytare+byte brytare+uttag+uttag ute + brytare ute + armatur ute- det kostade drygt 7000:- för arbete+ ca 45 meter kabel+ ovan nämnt material förutom golvvämen+fläkt.

Det är bara enkel belysning som skall installeras, 1 per rum, inga dimmer, spottar eller andra extravaganser. Av offerten framgår faktiskt inte huruvida materialkostnaden ingår eller inte men det vi diskuterade vid hembesöket var inte inköp av ex. elpatroner utan bara montering. Jag utgick ifrån att jag kunde räkna med att kabel och uttag ingår i offerten. Går jag vidare med denna firma måste jag naturligtvis kolla upp vad som är tänkt skall ingå i priset. Kommer dock i första hand att vända mig till några andra elfirmor för att försöka få ett bättre pris.

Tyvärr så verkar elfirmorna vara överbelastade med arbete i Uppsalatrakten där jag bor vilket kommer att göra det svårare att få någon elektriker att komma överhuvudtaget till ett "småjobb". Det byggs enormt just nu i trakterna så de flesta verkar ha mer att göra än de klarar av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.