skyddsjord

5k läst  17 svar

1. F
    Medlem Nivå 4
    Hur är det i villor/lägenheter om man ska skyddsjorda alla uttagen i ett rum, är det tillåtet/tillrådigt att dra skyddsjorden från närmsta dosa som innehåller en jordkabel?, eller ska den helst tillhöra samma grupp?

2. R
    Medlem Nivå 1

Samma grupp

Den skall tillhöra samma grupp och komma från gruppcentralen, samt om du jordar ett rum så måste du jorda hela gruppen. då kan det innebära att du måste jorda flera grupper med om det är så att grupper blir överlappande i rum, för jordar du ett uttag i ett rum så måste du jorda alla. så enklast är att säga att det i stort sett blir jordning av hela anläggningen, och då är det lika bra att sätta dit jordfelsbrytare med. och så klart är detta ett jobb för den med behörighet.

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Drar man jord från en grupp till en annan kan det tänkas att man av någon anledning kopplar bort ledningarna i den "jordade" gruppen och då blir även den andra ojordad.

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Måste allt på samma grupp vara jordat? Trodde det va rummet som bestämde och inte gruppen.

5. F
    Medlem Nivå 4
    Tror också att det är rummet som bestämmer, men är inte säker.
    Tack för snabba svar!

MVH

6. E
    Medlem · Nivå 21
    snuttjulle, du har helt rätt det är (var) rummet som styr(de) och inte "gruppen"

7. F
    Medlem Nivå 4
    Men om det är rummet som bestämmer ska väl ändå skyddsjorden dras från dem grupper som uttagen tillhör?

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Naturligtvis, jord nolla o fas skall höra till samma grupp

9. R
    Medlem Nivå 1
    Fick för mig att det var så jag lärde mig på el-linjen (ett par år sedan jag e 28 nu och jobbar inte som elektriker). men jag är väl inte sämre människa än att jag kan erkänna om det är så att jag har fel.

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Ingen fara på taket rödsvart då det finns folk här som ser till att det blir rätt. Man bör dock se till att man är helt säker när man svarar på frågor som rör elsäkerhet, eller påpeka att man inte är det.

Elsäkerhetsmässigt så finns det ingenting som motiverar att man måste ha endast jordade uttag på en grupp som fördelar sig i olika rum. Jordningens funktion är att i första hand skydda mot elchock i ett rum där man samtidigt kan komma att ta i en jordad byggnadsdel, exvis vattenkran eller diskbänk, och samtidigt på en utsatt del i en apparat som blivit felaktig och därför är strömförande.

11. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag kan ta och vika in med ett litet dilemma som jag just fick. Jag håller på och skyddsjordar tre st sovrum. Men blev just misstänksam på vad som gäller gällande en liten sak. Jag har ett stort allrum med ett uttag som är det första på gruppen innan de går vidare in i två sovrum. Förstår ni? Skulle helst försöka undvika att jorda det uttaget för då är jag tvungen att jorda hela allrummet (oplanerat). Så min fråga är: får man helt enkelt dra igenom skyddsjord genom dosan och skita i att jorda det första uttaget?

12. mycke_nu
    Medlem Nivå 22
    Det är OK.

Fast helst borde du sätta en jordfelbrytare om du har ojordade uttag. Ingen ersättning för skyddsjord, men det förhöjer säkerheten avsevärt.

13. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    När vi rustade badrummet och la in golvvärme så kom det även upp en JFB. Så det finns! :)

Tack för svaret!

14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Gå förbi uttaget med jorden bara, de e så man gör.

15. pefo
    Medlem Nivå 10
    Spara lite extra kabel i dosan, lägg en loop, ifall du behöver jorden i framtiden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: