5 031 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Kostnad för installation av 12V eller 230V spot?
Är lite i valet och kvalet om vi skall sätta 12V spotar eller 230V spotar i huset. Vi snackar om 63 st i nuläget, och det skall bestämmas på måndag....
Är det någon prisskillnad rent installationsmässigt mellan dessa? Jag menar att på 12V behövs ju en traffo som inte finns på 230V, innebär det en merkostnad? Är det värt den merkostnaden då 12V drar mindre watt (bättre ljus, så man kan ha lägre watt) samt att den har längre livslängd?
Tacksam för så många synpunkter som möjligt, har sökt på forumet, men det verkar vara en kluven skara av nybyggare här gällande 12 eller 230
Är det någon prisskillnad rent installationsmässigt mellan dessa? Jag menar att på 12V behövs ju en traffo som inte finns på 230V, innebär det en merkostnad? Är det värt den merkostnaden då 12V drar mindre watt (bättre ljus, så man kan ha lägre watt) samt att den har längre livslängd?
Tacksam för så många synpunkter som möjligt, har sökt på forumet, men det verkar vara en kluven skara av nybyggare här gällande 12 eller 230
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
63st halogenspotlights?
Har du tänkt på energiförbrukningen på dessa? Säg att du sätter 35w's så blir det totalt 35x63 =2,2 kW. Säg att de går 6h om dagen í en månad(30 dagar) 2,2x6x30 = 396 kw/h per månad.
Har du tänkt på energiförbrukningen på dessa? Säg att du sätter 35w's så blir det totalt 35x63 =2,2 kW. Säg att de går 6h om dagen í en månad(30 dagar) 2,2x6x30 = 396 kw/h per månad.
Sant, skall försöka minimera dem. Men just därför är det kanske viktigt att välja 12V där man kan köra 20W för att få tillräckligt ljus ändå. Kommer som du kanske förstår inte ha andra ljus i huset 
Edit: Dessutom kommer ju knappast 63 vara tända 6h om dagen. Hälften är ju på den våningen man inte är (1,5 plans hus).
Edit: Dessutom kommer ju knappast 63 vara tända 6h om dagen. Hälften är ju på den våningen man inte är (1,5 plans hus).
Redigerat:
Byggde jag nytt skulle jag sätta några snygga infällda dimmbara lysrörsarmaturer som allmänljus, sen spottar/led för punkbelysning.
Personligen tycker jag de är idioti att sätta 63st spottar i en nybyggnad. Vi har gjort en villa nyss där vi satte 230V spottar fan överallt.
Personligen tycker jag de är idioti att sätta 63st spottar i en nybyggnad. Vi har gjort en villa nyss där vi satte 230V spottar fan överallt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Satsa på 12 volts, ger bra ekonomi men lågenergi ger bättre ekonomi.
230 V går bara sönder, sök på forumet.
Protte
230 V går bara sönder, sök på forumet.
Protte
Finns 230V spottar med lågenerig lampor 7W /motsvarar 35W. Kostar 279kr för tre-pack på Claes Olsson. Dessa måste ju slå 12V lampor 20w med hästlängder när dert gäller driftskostnad. Dåehåller framför allt i flera tusen timmar till skillnad mot dessa 10w och 20 W halogen lampor som jag tycker verka gå sönder alldeles för ofta.
För min egen del tycker jag att en 230V installation ger bättre flexibilitet.
Jag kan använda LE-lampor som nämnt ovan, men även lätt byta till andra typer av armaturer i framtiden. Hur man vänder på det så kommer det att finnas ett större utbud av 230V prylar än 12V.
Det händer mycket på belysningsfronten, och en elinstallation ska man leva med i många år.
För att ta ett konkret exempel så har jag en kontorslokal med kanske 15 st spottar bestyckade med 100W reflektorlampor. Det var väldigt smidigt att kunna byta ut dem mot 15W LE-reflektorlampor. Sparade 1000 W dessutom.
Jag kan använda LE-lampor som nämnt ovan, men även lätt byta till andra typer av armaturer i framtiden. Hur man vänder på det så kommer det att finnas ett större utbud av 230V prylar än 12V.
Det händer mycket på belysningsfronten, och en elinstallation ska man leva med i många år.
För att ta ett konkret exempel så har jag en kontorslokal med kanske 15 st spottar bestyckade med 100W reflektorlampor. Det var väldigt smidigt att kunna byta ut dem mot 15W LE-reflektorlampor. Sparade 1000 W dessutom.
Rrrrr, har du några förslag på någon snygg innfälld lysrörsarmatur?Rrrrr skrev:
Runda infällda downligts finns det en hel uppsjö av.. samt diverse dekorativt krimskrams till.. tex:
http://www.proton.se/Lighting/Produkter/Interiorarmaturer/Downlight/Saturnus/
Fyrkantiga för vanliga lysrör har jag ingen spontan länk på just nu, återkommer om jag hittar nåt skojj.
http://www.proton.se/Lighting/Produkter/Interiorarmaturer/Downlight/Saturnus/
Fyrkantiga för vanliga lysrör har jag ingen spontan länk på just nu, återkommer om jag hittar nåt skojj.
Klicka här för att svara