Hej jag undrar var man bäst hittar fakta om elmotorer, hur man dimensionerar till dem osv. ? :confused:

några frågor då, hur vet man vilken area man ska ha på kabeln till motorn kan du har ( du vet märkströmmen men hur förutser man startströmmarna ex?. Hur vet man vilken motor som behöver vad?
När krävs motorskydd?
Är märkströmmen den sammanlagda strömmen i alla 3 faser i en 3-fas motor?

Redigerat:
Tandberg skrev:
några frågor då, hur vet man vilken area man ska ha på kabeln till motorn kan du har ( du vet märkströmmen men hur förutser man startströmmarna ex?. Hur vet man vilken motor som behöver vad?
När krävs motorskydd?
Är märkströmmen den sammanlagda strömmen i alla 3 faser i en 3-fas motor? Om en 3-fas motor har en märkström på 3 ampere säkrar du den då 3*10A?
Kabelarea = bestäms av motorns märkström och avsäkring d.v.s. ledningsdimensionering enligt svensk standard (som inte finns på nätet) med avseende på belastningsförmåga & utlösningsvillkor.

Motorskydd i någon form krävs i 99% av alla fall.

Märkströmmen är strömmen i en fas.

Lämplig avsäkring beror lite på, men en tumregel med vanliga smältsäkringar är runt 2 * märkströmmen

Värt att nämna är att man alltid (så vitt jag vet) använder trög säkring till avsäkring av motorer.

Patrik_Hed skrev:
Värt att nämna är att man alltid (så vitt jag vet) använder trög säkring till avsäkring av motorer.
Eller använder man motorskyddet och avsäkrar bara kabeln.

Slugge skrev:
Normalt gör man alltid så att säkringen används som kortslutningsskydd, motorskyddet som överbelastningsskydd även för kabeln.

Vet inte hur du menar, du kan inte ha ett motorskydd för att avsäkra kabeln.

Slugge skrev:
Det var det jag menade, men jag förklarade dåligt. :)

En annan vanlig lösning är att köra säkringslöst med motorskyddsbrytare, fungerar ungefär som en dvärgbrytare, med ställbart (istället för fast) termiskt skydd och lite annorlunda karakteristik.

snaggletooth skrev:
En annan vanlig lösning är att köra säkringslöst med motorskyddsbrytare, fungerar ungefär som en dvärgbrytare, med ställbart (istället för fast) termiskt skydd och lite annorlunda karakteristik.

En s.k belastningsvakt? Eller är det en annan sak?

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
En s.k belastningsvakt? Eller är det en annan sak?
Ja, det är en helt annan sak. Den används t.ex. för att skydda det mekaniska som motorn driver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.