41 864 läst ·
68 svar
42k läst
68 svar
Får man säkra ett väggutag med 16A?
Sida 1 av 5
Hej,
jag har köpt en kompressor som inte är tre-fas. Den är på 2300W och drar massor när den skall gå ingång, så säkringen går...
Får man säkra ett vanligt uttag till 16A i garaget, under förutsättning att man använder 2,5mm kabel och ett uttag som är godkänt för 16A?
/N
jag har köpt en kompressor som inte är tre-fas. Den är på 2300W och drar massor när den skall gå ingång, så säkringen går...
Får man säkra ett vanligt uttag till 16A i garaget, under förutsättning att man använder 2,5mm kabel och ett uttag som är godkänt för 16A?
/N
Ja, är uttaget märkt med 16A och kablaget (oftast 2.5mm²) pallar 16A med avseende på belastningsförmåga & utlösningsvillkor så är det ok.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Jo
Man kan också byta till ett CEE don 3-poligt (ett blått) som är mera gjort för 16A än Schucko.
Protte
Man kan också byta till ett CEE don 3-poligt (ett blått) som är mera gjort för 16A än Schucko.
Protte
Är anslutningskabeln 0.75 så är den kanske inte inte gjord för att gå så hårt.
BobbyEwing skrev:
Om man kopplar in och ur i uttaget med stor last påkopplad så har man efter ett tag säkert så pass brända kontaktytor att all säkerhetsmarginal är utnyttjad.mycke_nu skrev:
Med ett fräscht uttag är jag böjd att hålla med den rika oljemagnaten, tillverkarna måste helt rimligtvis konstruera och prova mot någon norm.
Har varit med om olika tillbud med varmgång i schuko-uttag men då har dom varit ganska slitna, ibland har stickpropparna haft slarvigt gjorda anslutningar eller så har det varit helgjutna stickproppar med dåliga interna pressningar. Schuko är ju lite klenare än CEE så börjar dom bli slitna så har man nog som sagt ingen säkerhetsmarginal längre.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ett shucko uttag håller inte i längden om det belastas hårt och länge, även om det är märkt 16A.. Sätt ett CEE!
Har du automatsäkringar, och i så fall vilken karaktäristik, B eller C ?niblom skrev:
Har du B kan du byta till C, så klarar den nog startströmmen.
Annnat alternativ är att säkra upp till 13A. Det får du köra på 1,5mm2 kabel, det är bara ett förhållande med nån kabellängd mellan dosa och central. Sitter uttaget nära centralen är det nog inget att tänka på ens. Som föregående skrev så ska du klara kompresson på en trög 10A 2300W ska dom klara kontenueligt.