Hej

Jag har köpt IKEAS belysning Dioder som fungerar bra sånär som på att sladdarna är på tok för långa. Nu har jag förstått att sladdlängden är viktig på lågvoltare, stämmer det? Jag skulle gärna vilja korta av de om det är möjligt.

Från transformatorn går det en "vanlig" elsladd (220V) till en förgrening (ca 3,5 meter lång). Sedan från förgreningen går det tunnare lågvoltskablar till varje enskild lampa. Kan man förkorta någon av de här sladdarna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40115565

/Erik
 
Det enda viktiga med sladdlängder är att dom inte är för långa, bara du använder
ett bra sätt att korta ner sladdarna ska det inte vara något problem.
 
Om du ska korta dessa blir det att använda krympslang och lödning om det ska bli någorlunda snyggt, men varför? Svårt att stuva undan den extra kabeln?
 
Ja, det är svårt att stuva undan sladdarna i mitt fall. Tack för svaren
 
Jag har haft en transformator för lågvoltbelysning som inte tillät att man kapade sladdarna. I manualen stod det "kapa inte sladdarna, de används som motstånd, transformatorn kan bli överhettad".

Läs instruktionen till transformatorn, det borde stå där i så fall. Detta beror i så fall helt på transformatorn och det finns andra transformatorer som inte har såna begränsningar. Själv åkte jag och köpte en ny, jag vill ha en snygg installation utan en massa sladdar som hänger och slänger.
 
Ok, men nu är IKEAs instruktioner begränsade till streckgubbar.... Jag får fundera på hur jag gör,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.