Hej,

testade med att posta denna fråga under kök men har inte fått nåt svar, testar här istället.

Vi håller på att bygga ihop ett kök och har börjat fundera över belysning.

Vet någon om det finns led-spottar med varmvitt ljus som är relativt tunna som man kan sätta under väggskåpen och i vitrinskåpen?

Vi vill gärna ha led för att spara el, däremot gillar jag inte ljuset som är rätt kallt. Har sett att det börjat komma led-lampor med varmare sken och har sett spottar som man sätter in i armatur med varmare sken men sådana man monterar på undersidan av skåp har jag inte sett. Ikea och bauhaus har fast med ett kallt sken.

Ledlister finns, har någon nån erfarenhet av dessa monterade under överskåp i kök?

Vore tacksam för en rekommendation av snygga, relativt tunna ledspotar och var man köper dessa.

/Camilla

Det är inte billigt att spara el! ;)

skippa iden med LED i nuläget. Du har inte råd...

Kör vanliga halogen spottar med 20 W i. för ca 50-150 kr st.

Bättre ljus för en billigare peng.

Spara på något annat...

Majgårdarna
Halogen fanatikerna gör sig påminda igen:)

Slår man ut kostanden över led lampans livslängden så går det nog jämt ut.

För min del är det delvis en principsak. Varför slösa el i onödan. Varför sätta in armatur som inom ett par år antagligen kommer att vara ute? Dessutom så betalar sig led på sikt. Tyvärr så skulle jag säkert få bättre led för billigare pris om jag väntar i några år. Men jag vill inte behöva kisa i mitt nya kök i några år så nån typ av kompromiss får det bli.

Vi funderar på en (eller flera) ledlister som man klistrar fast. De borde sedan gå att ta bort om vi vill ha annan belysning. Har någon provat detta? De finns ju även i varmvitt. Vi lutar åt att åtminstone ha dessa i vitrinskåpen.

/Camilla

Det finns ju faktiskt en gyllende medelväg mellan LED och halogen. Finns slimmade snygga lysrörsarmaturer typ osrams luminestra;
A_Luminestra_EL2.jpg

Går ju att sätta LED lister som effekt/mysbelysning och komplettera med lysrörsarmaturer som arbetsbelysning.

Majgårdarna
Jag kör med 1w led i mitt vitrinskåp. Köpt på Clas O.
Jag är nöjd med det ljuset

• index.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med 1w led i mitt vitrinskåp. Köpt på Clas O.
Jag är nöjd med det ljuset
Såg riktigt trevligt ut!

Som effektbelysning funkar det säkert utmärkt. Men som arbetsbelysning under överskåpen?

Majgårdarna
Styrman_jansson skrev:
Såg riktigt trevligt ut!

Som effektbelysning funkar det säkert utmärkt. Men som arbetsbelysning under överskåpen?
Nej där duger dom inte.Men det har jag inte sagt heller.

Men Cree xre7090 led som jag har i taket räcker definitivt där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.