21 799 läst ·
13 svar
22k läst
13 svar
Golvvärme, T2, koppling av jord
God fortsättning!
Jag kikar lite i manualen till min T2-blå kabel, samt termostaten.
Fas och nolla ter sig som vanligt och finns givetvis listad i manualen och vart i termostaten dessa skall in. Däremot nämns inte ens jord? Varför?
När kabeln är skalad är ju jorden runtdragen runtom de andra kablarna som en slags kapsling. Olikt fas och nolla har jorden ingen egen kapsling.
Termostaten har en ingång för jord men varför säger inte manualen att jorden skall in i markeringen för jord på termostaten när givarkablar och fas och nolla är så snyggt utmarkerade. Skall jorden inte ens kopplas in? Det låter ju ovanligt farligt för att vara badrum.
Någon som har idé om detta?
/Henke
Jag kikar lite i manualen till min T2-blå kabel, samt termostaten.
Fas och nolla ter sig som vanligt och finns givetvis listad i manualen och vart i termostaten dessa skall in. Däremot nämns inte ens jord? Varför?
När kabeln är skalad är ju jorden runtdragen runtom de andra kablarna som en slags kapsling. Olikt fas och nolla har jorden ingen egen kapsling.
Termostaten har en ingång för jord men varför säger inte manualen att jorden skall in i markeringen för jord på termostaten när givarkablar och fas och nolla är så snyggt utmarkerade. Skall jorden inte ens kopplas in? Det låter ju ovanligt farligt för att vara badrum.
Någon som har idé om detta?
/Henke
Jag instämmer.
Å andra sidan är väl L och N lika självklart?
I manualritningen ritas allt ut förutom jordplinten. Den visas inte ens. Blev osäker själv då jordkabeln brukar vara skyddad. Det känns som spret från den skulle kunna hamna/vidröra de andra plintarna. Jag är väl bortskämd med isolerade kablar helt enkelt, därav den något skumma frågan.
Tack för svaret!
/kalla fötter
Å andra sidan är väl L och N lika självklart?
I manualritningen ritas allt ut förutom jordplinten. Den visas inte ens. Blev osäker själv då jordkabeln brukar vara skyddad. Det känns som spret från den skulle kunna hamna/vidröra de andra plintarna. Jag är väl bortskämd med isolerade kablar helt enkelt, därav den något skumma frågan.
Tack för svaret!
/kalla fötter
Redigerat:
Tejp.
På blad 6. står det hur man skall göra.
http://www.tycothermal.com/assets/Europe/Swedish/Document/Installation%20Instruction/4453/T2DigiTemp%20Plus%20SE%20060307.pdf
eller sida 100 i din bruksanvisning som du inte har läst...
Om det är DIGITEMP....
Förfarandet är lika för dom flesta termostaterna...
http://www.tycothermal.com/assets/Europe/Swedish/Document/Installation%20Instruction/4453/T2DigiTemp%20Plus%20SE%20060307.pdf
eller sida 100 i din bruksanvisning som du inte har läst...
Om det är DIGITEMP....
Förfarandet är lika för dom flesta termostaterna...
du har helt rätt. Blev aningen vilse då det stod:
"OM skyddsjordsplinten används" osv. Jag tog för givet att den alltid skall användas. Å andra sidan går det ju som beskrivet ovan med wagon eller som i Danmark....köra utan jord
.
Jag tror jag snart förfrusit en tå av att stå på badrumsgolvet....
Tack igen för ovanstående!
/el-d och lågor
"OM skyddsjordsplinten används" osv. Jag tog för givet att den alltid skall användas. Å andra sidan går det ju som beskrivet ovan med wagon eller som i Danmark....köra utan jord
Jag tror jag snart förfrusit en tå av att stå på badrumsgolvet....
Tack igen för ovanstående!
/el-d och lågor
jag kör alltid med U-båt, tar minst plats...
Ont om plats ?
har du en för grund dosa då?
Ont om plats ?
har du en för grund dosa då?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
"Om skyddsjordsplinten
(PE) på termostaten används skall den inkommande
skyddsjorden, och skyddsjorden på värmekabeln, anslutas
till denna gemensamma jordanslutning. Alternativt kan de
anslutas till en separat anslutningsplint placerad i botten av
apparatdosan. (Plint medföljer ej)."
Så där! Frågan löst!
//Patrik
(PE) på termostaten används skall den inkommande
skyddsjorden, och skyddsjorden på värmekabeln, anslutas
till denna gemensamma jordanslutning. Alternativt kan de
anslutas till en separat anslutningsplint placerad i botten av
apparatdosan. (Plint medföljer ej)."
Så där! Frågan löst!
//Patrik
jag letade runt efter extremt djupa dosor. I och med att montering inte kunde ske "bakifrån" från andra rummet blev det knepigt hur jag än gjorde. Jag hittade dosor för dubbelgips. 22 mm spontat trä + våtrumsskivan + våtrumsskydd, + kakellim + sjösten gjorde det rejält tjockare. Det finns ju mellanlägg att köpa för att fylla i men i nuläget sitter inte några sådana där.
Det var tillräckligt knepigt att såga kaklet hyfsat bra för att få in eluttagsdosor, golvvärme och så vidare.
Nästa steg är att koppla in jfb i proppskåpet (tidigare tråd). har en god vän som är rejält haj på det där. Jag får köra utan några veckor. Att isntallera jfb i sig var inget problem men att kopplaseparat nollskena osv. gick jag bet på.
/Henke
Det var tillräckligt knepigt att såga kaklet hyfsat bra för att få in eluttagsdosor, golvvärme och så vidare.
Nästa steg är att koppla in jfb i proppskåpet (tidigare tråd). har en god vän som är rejält haj på det där. Jag får köra utan några veckor. Att isntallera jfb i sig var inget problem men att kopplaseparat nollskena osv. gick jag bet på.
/Henke
blev för övrigt lite nyfiken på temostatproblem och liknande som en hel del användare av T2 verkar haft genom åren. Om termostaten går sönder, kan man tillfälligt koppla in golvvärmen direkt in på 5-6 plintarna, det vill säga direkt på inkommande el? Golvet kommer givetvis gå på max jämt. Ska golvet klara detta om det inte är trägolv?
Klicka här för att svara