2 901 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Huvudsäkringen går, fel?
Funkar de var för sig?
Jag vet inte alls hur detta funkar men i nne i stugan har jag automatsäkringar och jordfelsbrytare som det inte händer något med. Det finns tre styck 16A proppar ute i elskåpet där elmätaren sitter där en envisas att gå, har det med överbelastning att göra, för många saker samtidigt?
Eftersom säkringen går finns någon form av överbelastning ja.
Om säkringen går när ugnen slås på kan det vara ugnen som är boven eller att värmen ligger på oftare p.g.a. hård kyla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Har du kollat allt som finns på den fasen, inkl ev 3-fasbelastningar? Det finns inget glömt värmeelement el dyl nånstans. Om du tidigare legat på gränsen till vad säkringen tål så behöver det inte vara mycket. En 16A "skruvsäkring" tål 16*1.45=23A kontinuerligt. Om säkringen endast går när du slår på ugnen eller spisen så är det förhoppningsvis inget kabelfel. Hur snabbt löser säkrningen ut förresten? Går det att säga nånting om vilken apparat som löser ut den - spisen eller ugnen?
Men släckte jag ner spottarna i rummen och körde så lite som möjligt , ugn, spis,fläkt och värme då höll den i 10 min till som behövdes tills maten var kvar, så jag få ha det under uppsikt tills vidare. Var mest för det inte hänt innan vid matlagning och värme så man trode något hade förändrats/hänt.
Tack för respons
Mvh
Tack för respons
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden