jag har funderar en hel del på elkonsumtionen och hur den kan mätas på något bra sätt.

Exempel:

golvvärmen i badrummet ligger på 300w men jag vet ju inte hur mycket kräm den kör med varje gång termostaten drar igång golvvärmen. Går det att mäta på något sätt? Kör den på max tills inställd temp är uppnådd, det vill säga som om man hade kopplat golvvärmen direkt på 220-el?

Ett sätt är givetvis att kapa kabeln och koppla på en elmätare. Lite av en fullösning även om det bara vore för ett kort tag.

Samma sak gäller handdukstorken. Även golvvärmen i sovrummet och så vidare.

Även om man har watt för diverse värmeelement är det ju svårt att veta vad enskild utrustning drar beroende på isolering osv.

Kanske skulle det bli billigare att köra handdukstorken som komb. element istället för golvvärmen och så vidare. Det exemplet är givetvis en fjantkostnad då badrummet är litet men om man drar en parallell till sovrummet blir kostnaden på ett år tillräckligt stor att vilja räknas på.

Finns det ingen propp för proppskåpet med inbyggd elmätare? Vilken uppfinning det vore !

Att stänga av allt i hela huset och mäta golvvärmen i 2 dygn genom mätaren för hela centralen är givetvis ingen (bra) lösning.

/Henke

Redigerat:
Enda sättet att få reda på exakt förbrukning är som du själv säger, en mätare på varje förbrukare. Finns ju billiga mätare för ett par hundringar och dom mäter resistiva laster (värme) ganska exakt.

henlin431 skrev:
jag har funderar en hel del på elkonsumtionen och hur den kan mätas på något bra sätt.

Exempel:

golvvärmen i badrummet ligger på 300w men jag vet ju inte hur mycket kräm den kör med varje gång termostaten drar igång golvvärmen. Går det att mäta på något sätt? Kör den på max tills inställd temp är uppnådd, det vill säga som om man hade kopplat golvvärmen direkt på 220-el?

Ett sätt är givetvis att kapa kabeln och koppla på en elmätare. Lite av en fullösning även om det bara vore för ett kort tag.

Samma sak gäller handdukstorken. Även golvvärmen i sovrummet och så vidare.

Även om man har watt för diverse värmeelement är det ju svårt att veta vad enskild utrustning drar beroende på isolering osv.

Kanske skulle det bli billigare att köra handdukstorken som komb. element istället för golvvärmen och så vidare. Det exemplet är givetvis en fjantkostnad då badrummet är litet men om man drar en parallell till sovrummet blir kostnaden på ett år tillräckligt stor att vilja räknas på.

Finns det ingen propp för proppskåpet med inbyggd elmätare? Vilken uppfinning det vore !

Att stänga av allt i hela huset och mäta golvvärmen i 2 dygn genom mätaren för hela centralen är givetvis ingen (bra) lösning.

/Henke
det finns ju några olika varianter av såna här https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog som är gjort för att monteras i centralen.

Henrik1234 skrev:
det finns ju några olika varianter av såna här [länk] som är gjort för att monteras i centralen.
Elfas länkar funkar inte sen dom gjorde om sin webb-shop.

tack, ja det blir nog att koppla på en mätare under några dygn så jag får lite koll på varje enskild apparat..

Henrik1234 skrev:
det finns ju några olika varianter av såna här [länk] som är gjort för att monteras i centralen.
länken fungerar som sagt inte men sök på "Energimätare M1DC" i katalogen

Jag kopplade in vanlig elkontakt på matningen, sen kopplade jag på en vanlig kabel på tåtarna mot handdusktorken. Allt är kopplat utanför badrummet. Allt annat i badrummet är avstängt. När jag kör handdukstorken på "effektnivå" 2 av 5 enligt termostaten så drar den drygt 100 watt per timmer. Då är det en termostat på 300watt. Jag ska mäta golvet om någon vecka.

Någon som har bra koll på en ip-godkänd tidsinställd timer som jag kan koppla in istället för avlastningsdosan jag kör mot handdukstorken? På så vis kan jag automatiskt stänga av på natten. Jag hittade en n ip20klassad dosa på elfa men uttaget jag har för handdukstorken sitter inte på en höjd av 170 cm. Dessutom måste ju tåtarna från torken komma in någonstans i en eventuell timer = det blir istället en timer som sitter utanpåliggande med kabel från elmatningen. På så vis kan jag sätta den i mer godkänd höjd. För övrigt finns ingen risk för vatten där om man inte tar duschslangen och siktar ut mot väggen. Ett rätt så ovanligt förfarande med andra ord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.