Håller på att dra el på en övervåning där vi ska sätta in ett bubblbadkar på toan.
Räcker det om man kör hela badrummet på en grupp eller är det bäst att lägga bubbelbadkaret på en egen grupp?

Vad brukar ett bubbelbadkar dra i Watt?

Vissa med värmare vill gärna ha en egen 16A för att kunna köra både värmare och pump.

skulle nog rekomendera egen grupp för badkaret, som föregående talare sa så vill dom ibland ha 16A, så dra 2,5mm2, så finns det färdigt, lättare att byta säkring än FK.

O
Tänk på att badkaret skall ha en brytare innanför dörren till badrummet och givetvis JF-brytare.

olko skrev:
Tänk på att badkaret skall ha en brytare innanför dörren till badrummet och givetvis JF-brytare.
JFB är helt klart. Men det andra har jag inte läst något om. En säkerhetsbrytare måste ju finnas om det är fast anslutet men att denna måste sitta innanför dörren har jag inte stt att någon skirvit förut. Kan iofs vara en bra plats men kravet på en säkerhetsbrytare har väll bara kravet att den ska vara lätt åtkommlig och överblickbar från den den bryter? Och då självklart rätt kapslingsklass.

Brytare får bara placeras i vissa zoner i badrum.

Smile.75 skrev:
Brytare får bara placeras i vissa zoner i badrum.
Står det inte samma sak fast på annat sätt i mitt inlägg? Jaja förtydligande är ju aldrig fel.

snuttjulle skrev:
Står det inte samma sak fast på annat sätt i mitt inlägg? Jaja förtydligande är ju aldrig fel.
Nej det gör det inte.

snuttjulle skrev:
Och då självklart rätt kapslingsklass.
Allt om säkerhetsbrytare är allmänt och det sista är ju specielt viktgt i ett badrum och då vet man även att det finns olika områden där en sådan inte får sitta. Men jag skriver oxå dit att den inte får sitta under vattnet i en sjö så behöver inte du skriva det. ;)

Jag vet en som monterade en JFB i en kapsling (typ gamma ip 21 eller 23) UNDER badkaret..... IDIOT!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.