Hej!

Är det OK att dra 4-tådig telekabel i samma rör som 3x1,5 FK-kabel?

Kan FK-kabeln generera störningar på telefon/bredband?

/Rosebud

Inte ok. Om jag kommer ihåg rätt får endast ledningar som ligger på samma fas dras i ett rör. Inte för att det går nån vidare ström i teleledning men vid överslag eller vasd som kan hända kan det bli en otrevlig överraskning i telefonen ;)

Nej, om inte svagströmsledningen har rätt märkspänning på isoleringen för att läggas tillsammans med en starkströmskrets enkelisolerade ledare så är det tyvärr bara att glömma. Reglerna säger att vid dragning i kanaler, rör o.s.v. ska samtliga ledningars isolering däri vara gjorda för den högst förekommande spänningen.

Men man kan ju köra telefon i en ledning som är godkänd för den högre spänningen

...men det borde ju vara som bäddat för framtida misstag.

Kanske blir lite trångt i röret, bara. En vanlig EKK lär inte få plats tillsammans med 3xFK. Du får försöka hitta en tunn kabel godkänd för 230 V.

På den tiden när jag jobbade med installationer (80-talet) var det fullständig tabu att blanda ihop olika grupper, eller olika spänningar, i samma rör. Nu har ju förvisso reglementet ändrats och en del som bara okunniga galningar gjorde på den tiden har ju blivit tillåtet, men jag skulle i vilket fall som helst inte rekommendera det. Risken för framtida misstag blir mycket större.

Man samförlägger i princip bara kretsar som har med varandra att göra, tex matningar och styrledningar till dessa. Att blanda hej vilt är inte 'god elsäkerhetsmässig praxis'.

Det käns som lite utvikningar i den här tråden. Och rätt svar kom redan i första svaret. Fast med lite brister i förklaringen.

Frågan var: Får man dra en 4 trådig telekabel i samma rör som FK med nätspänning.

Som sagt, det får man inte, efterssom telekabeln inte har tillräcklig isolering.

Tack för svaret - det blir såklart separata rör!

/Rosebud

Purre
Det enda jag blandat hemma hos föräldrarna är nätverkskabel i telerör. Det har jag inget emot dock att blanda starkström med tele eller nätverket skulle jag inte göra.

Purre skrev:
Det enda jag blandat hemma hos föräldrarna är nätverkskabel i telerör. Det har jag inget emot dock att blanda starkström med tele eller nätverket skulle jag inte göra.
Nej, precis, det blir ju dessutom onödig induktans på signalledningarna när dessa ligger onödigt nära starkströmsledningarna så passa lång bit.

Induktans??

Det är nog överhörning du tänker på, induktansen finns där oavsett andra ledningar.

Protte

Ömsesidig induktans kanske.. men den blir nog väldigt liten.

prototypen skrev:
Induktans??

Det är nog överhörning du tänker på, induktansen finns där oavsett andra ledningar.

Protte
Jag tänkte på att när man leder en ström i en ledare så skapas ett magnetfält, vilket i sin tur påverkar intilligande ledningar. Om denna är signalkänslig så kan det uppstå störningar på trafiken. Man kan i och för sig ha skärmad tp-kabel. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll i flesta fall, men jag tänkte att det är onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.