T&H skrev:
Jag tänkte på att när man leder en ström i en ledare så skapas ett magnetfält, vilket i sin tur påverkar intilligande ledningar. Om denna är signalkänslig så kan det uppstå störningar på trafiken. Man kan i och för sig ha skärmad tp-kabel. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll i flesta fall, men jag tänkte att det är onödigt.
Men för att det ska uppstå induktion så måste magnetfältet växla. Två huvudsakliga orsaker, 50Hz och övertoner. Common-mode störningar är dock relativt enkelt att åtgärda, vilket också görs, så just det är inget stort problem.

IHC Kabel
IHC LINK kabel är avsedd för dataöverföring och strömförsörjning av IHC in- och utgångsmoduler, då de t ex installeras decentraliserat. Används också som förbindning mellan sensorer (tryckknappar) och ingångsmodul. Kabeln är godkänd som installationskabel och kan samförläggas med 230/400V ledningar typ FK, RK etc i t ex samma rör. Ledarna är partvinnade och individuellt färgmärkta för att underlätta IHC kopplingsarbete. Kabeln är halogen- och PVC-fri. LINK-10 kabel NOPOVIC® (5x2x0,6 mm) har en diameter på 7 mm och levereras i box om 305 m

E-4959152

Dock har elko tagit över deras försäljning av IHC prylar.

Rejält hus om man ska göra av med 305 meter :) Om man nu inte kan få köpa en stump av någon

T&H skrev:
Jag tänkte på att när man leder en ström i en ledare så skapas ett magnetfält, vilket i sin tur påverkar intilligande ledningar. Om denna är signalkänslig så kan det uppstå störningar på trafiken. Man kan i och för sig ha skärmad tp-kabel. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll i flesta fall, men jag tänkte att det är onödigt.
DET är överhörning, (magnetisk, kan vara elektriskt fält också) koppling mellan två kablar.

Protte

hempularen skrev:
Det käns som lite utvikningar i den här tråden. Och rätt svar kom redan i första svaret. Fast med lite brister i förklaringen.

Frågan var: Får man dra en 4 trådig telekabel i samma rör som FK med nätspänning.

Som sagt, det får man inte, efterssom telekabeln inte har tillräcklig isolering.
Fast det korrekta svaret är:
JA det får man, om den 4:a trådiga telekabeln har samma eller högre märkspänning som elkablarna. Sök på www.elfa.se, de har telekablarna du söker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.