11 538 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
El & tele i samma rör?
Men för att det ska uppstå induktion så måste magnetfältet växla. Två huvudsakliga orsaker, 50Hz och övertoner. Common-mode störningar är dock relativt enkelt att åtgärda, vilket också görs, så just det är inget stort problem.T&H skrev:Jag tänkte på att när man leder en ström i en ledare så skapas ett magnetfält, vilket i sin tur påverkar intilligande ledningar. Om denna är signalkänslig så kan det uppstå störningar på trafiken. Man kan i och för sig ha skärmad tp-kabel. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll i flesta fall, men jag tänkte att det är onödigt.
IHC Kabel
IHC LINK kabel är avsedd för dataöverföring och strömförsörjning av IHC in- och utgångsmoduler, då de t ex installeras decentraliserat. Används också som förbindning mellan sensorer (tryckknappar) och ingångsmodul. Kabeln är godkänd som installationskabel och kan samförläggas med 230/400V ledningar typ FK, RK etc i t ex samma rör. Ledarna är partvinnade och individuellt färgmärkta för att underlätta IHC kopplingsarbete. Kabeln är halogen- och PVC-fri. LINK-10 kabel NOPOVIC® (5x2x0,6 mm) har en diameter på 7 mm och levereras i box om 305 m
E-4959152
Dock har elko tagit över deras försäljning av IHC prylar.
IHC LINK kabel är avsedd för dataöverföring och strömförsörjning av IHC in- och utgångsmoduler, då de t ex installeras decentraliserat. Används också som förbindning mellan sensorer (tryckknappar) och ingångsmodul. Kabeln är godkänd som installationskabel och kan samförläggas med 230/400V ledningar typ FK, RK etc i t ex samma rör. Ledarna är partvinnade och individuellt färgmärkta för att underlätta IHC kopplingsarbete. Kabeln är halogen- och PVC-fri. LINK-10 kabel NOPOVIC® (5x2x0,6 mm) har en diameter på 7 mm och levereras i box om 305 m
E-4959152
Dock har elko tagit över deras försäljning av IHC prylar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Rejält hus om man ska göra av med 305 meter
Om man nu inte kan få köpa en stump av någon
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
DET är överhörning, (magnetisk, kan vara elektriskt fält också) koppling mellan två kablar.T&H skrev:Jag tänkte på att när man leder en ström i en ledare så skapas ett magnetfält, vilket i sin tur påverkar intilligande ledningar. Om denna är signalkänslig så kan det uppstå störningar på trafiken. Man kan i och för sig ha skärmad tp-kabel. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll i flesta fall, men jag tänkte att det är onödigt.
Protte
Fast det korrekta svaret är:hempularen skrev:
JA det får man, om den 4:a trådiga telekabeln har samma eller högre märkspänning som elkablarna. Sök på www.elfa.se, de har telekablarna du söker.
Klicka här för att svara