1 613 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
treårigt gymium el-installation
Hej! Vad får egentligen någon som har gått el-installation tre år på gymnasiet göra mer än någon som innte gjort det eller innehar annan utbildning?Har för mig att det finns nåt som heter begränsad behörighet som ska gälla?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag kan passa på att ställa en annan fråga som jag undrar över..
Hur lång praktik måste man ha efter gymnasiet för att få ansöka om ABL? Alltså helbehörig installationselektriker för lågspänning.
//Patrik
Hur lång praktik måste man ha efter gymnasiet för att få ansöka om ABL? Alltså helbehörig installationselektriker för lågspänning.
//Patrik
Redigerat:
För att få ut ABL så måste du ha en tilläggsutbildning.. Där finns det flera alternativ.. Antingen heltidsstudier på 6mån.. Eller kvällsstudier men de tar betydligt längre tid.. Finns säkert fler konstilationer.
Sen måste du ha 4 års praktik...
Sen måste du ha 4 års praktik...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jaså? Jag visste att det var så för AB, men inte för ABL. Har alla installationselektriker gått en sådan extrakurs alltså?Akzid skrev:
//Patrik
Nä, för att vara elektriker behöver du inte ha gått denna kursen... Det är branschen som gemensamt har kommit fram till att du ska ha 3 årigt gymnasium elutb eller motsvarande tex lernia utb. Elsäkerhetsverket ställer inte dessa krav...
Det räcker att en på företag har den behörigheten och ansvarar för jobben, gör erfoderliga tester o.s.v. eller delegerar bort det...
Det är ingen skillnad i utb mellan AB, ABL, ABH det som skiljer är praktiken.
Gå gärna in här och läs:
http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/behorigheter.4.60a759a611147b1cd6180003905.html
Det räcker att en på företag har den behörigheten och ansvarar för jobben, gör erfoderliga tester o.s.v. eller delegerar bort det...
Det är ingen skillnad i utb mellan AB, ABL, ABH det som skiljer är praktiken.
Gå gärna in här och läs:
http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/behorigheter.4.60a759a611147b1cd6180003905.html
Jag förstår inte varför elektriker alltid skall överskatta teoridelen för allmänn behörighet. Det är inte raketvetenskap. Det krävs inte 6 månaders heltidsstudier!Akzid skrev:
Högskolan i Dalarna tillhandahåller t.ex. två stycken kurser på 9 veckor vardera. De läses på halvfart så effektiv studietid är 4.5 vecka det vill säga drygt en månad. Den totala studietiden är alltså vid heltidsstudier 2 månader och inte ett halvår. Är man som jag civilingenjör och redan har motsvarande den första kursen i sin utbildning räcker det med att läsa enbart den andra och då tar det 1 månad!
Den som inte tror på mig får gärna läsa kursplanerna själva:
Förkunskapskrav: Elektroteknik grundkurs
http://www.du.se/Templates/SyllabusPage____199.aspx?epslanguage=SV&kod=ET1002
Behörighetskurs: Elinstallation - Allmän behörighet
http://www.du.se/Templates/SyllabusPage____199.aspx?epslanguage=SV&kod=ET1006
Mmm, om du läste längre ner i mitt inlägg så stod det att det finns säkert andra konstilationer... Men det såg du kanske inte?
Det är inte så många högskolor vad jag har sett som tillhandahåller den utbildningen...
Så det klart vanligaste för en elktriker är den kurs jag prata om en eftergymnasial utbildning på 400 timmar... så med lite enkel matte får man fram att det ger 10 veckor med 40 timmar i veckan.. Men det är inte många skolor som erbjuder det alternativet...
Men visst bor man i dalarna så är det ju ett alternativ...
Såg för övrigt att förkunskaperna till Elektroteknik kursen var:
Matematik D, Fysik B eller relevant yrkeserfarenhet
Vet inte om elinstallationer i ex antal år ger dig relevant yrkeserfarenhet?
Men om inte så är den kursen knappt ett alternativ för en Elektriker vilket var frågeställningen...
På elprogrammet läser man Ma A ev Ma B.... Fysik tror jag inte man läser alls...
Så för en elektriker återstår de kurser jag prata om, ofta är där grundläggande matematik i dom med, lite repitition... Inte ovanligt att där är äldre personer som också läser som behöver lite tid på sig att komma in i det igen...
Det är inte så många högskolor vad jag har sett som tillhandahåller den utbildningen...
Så det klart vanligaste för en elktriker är den kurs jag prata om en eftergymnasial utbildning på 400 timmar... så med lite enkel matte får man fram att det ger 10 veckor med 40 timmar i veckan.. Men det är inte många skolor som erbjuder det alternativet...
Men visst bor man i dalarna så är det ju ett alternativ...
Såg för övrigt att förkunskaperna till Elektroteknik kursen var:
Matematik D, Fysik B eller relevant yrkeserfarenhet
Vet inte om elinstallationer i ex antal år ger dig relevant yrkeserfarenhet?
Men om inte så är den kursen knappt ett alternativ för en Elektriker vilket var frågeställningen...
På elprogrammet läser man Ma A ev Ma B.... Fysik tror jag inte man läser alls...
Så för en elektriker återstår de kurser jag prata om, ofta är där grundläggande matematik i dom med, lite repitition... Inte ovanligt att där är äldre personer som också läser som behöver lite tid på sig att komma in i det igen...
Redigerat:
Okay då. Jag erkänner. Jag har en dålig dag och skall inte ta ut det på dig! 
Ingen fara!
Jag har heller aldrig sagt att det var en svår utbildning. Kan man bara matematik och kan tänka logiskt klarar man sig bra
Men dom som har lite problem med matte har ett rent helsike.... Det största problemet är väl att man glömmer så jäkla snabbt....
Jag har heller aldrig sagt att det var en svår utbildning. Kan man bara matematik och kan tänka logiskt klarar man sig bra
Klicka här för att svara