1 584 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Svag ström där det borde vara 220?
Hej!
Märklig rubrik kan tyckas
I vår tvättstuga som nu håller på och renoveras har vi en lampknapp (2 tåtar som går ut från den). I taket ska lampan kopplas in och där finns 3 tåtar (fas, nolla och jord). Det satt en lampa där tidigare som har fungerat som en lampa ska göra
Jag har ett simpelt mätinstrument som gör att man stoppar in två spetsiga grejor och sen lyser det om det till exempel finns ström i ett vägguttag. När jag mäter lampknappens 2 tåtar så lyser det väldigt svagt om jag jämför med hur det är i ett vägguttag. Likadant är det i taket där jag ska koppla in lampan. Jag har tyvärr ingen multimeter.
Lampan jag ska koppla in fungerar inte för övrigt. Vad kan detta bero på?
Märklig rubrik kan tyckas
I vår tvättstuga som nu håller på och renoveras har vi en lampknapp (2 tåtar som går ut från den). I taket ska lampan kopplas in och där finns 3 tåtar (fas, nolla och jord). Det satt en lampa där tidigare som har fungerat som en lampa ska göra
Jag har ett simpelt mätinstrument som gör att man stoppar in två spetsiga grejor och sen lyser det om det till exempel finns ström i ett vägguttag. När jag mäter lampknappens 2 tåtar så lyser det väldigt svagt om jag jämför med hur det är i ett vägguttag. Likadant är det i taket där jag ska koppla in lampan. Jag har tyvärr ingen multimeter.
Lampan jag ska koppla in fungerar inte för övrigt. Vad kan detta bero på?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden