4 488 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
behövs väggskydd vid montering av utanpåliggande vägguttag?
hej!
är på gång att beställa nya vägguttag till vår gamla lägenhet som har utanpåliggande el (eller i dagsläget ingen el kan man säga...). det blir antagligen den modell som man ser här hos Gysinge eller här hos tyska Manufactum (som Gysinge köper ifrån). nu råder det dock tvivel om jag behöver ett väggskydd bakom uttaget? jag ringde till Gysinge men de har inte väggskyddet i sitt sortiment och visste inte ens vad det var... Byggfabriken (som också har samma produkter från Manufactum) har dock väggskydden, men visste inte när de skulle användas.
någon elkunnig här som vet om jag behöver dem?
de små godbitarna är ju tämligen dyra så jag är inte så sugen på att köpa dom i onödan, men behövs dom så behövs dom och då är det ju inte så mycket att snacka om. uttagen ska sitta på putsade, solida tegelväggar som idag är bredspacklade och målade. det finns dock säkerligen en del lager (pappers-)tapet från de sista 100 åren under dagens yta.
är på gång att beställa nya vägguttag till vår gamla lägenhet som har utanpåliggande el (eller i dagsläget ingen el kan man säga...). det blir antagligen den modell som man ser här hos Gysinge eller här hos tyska Manufactum (som Gysinge köper ifrån). nu råder det dock tvivel om jag behöver ett väggskydd bakom uttaget? jag ringde till Gysinge men de har inte väggskyddet i sitt sortiment och visste inte ens vad det var... Byggfabriken (som också har samma produkter från Manufactum) har dock väggskydden, men visste inte när de skulle användas.
någon elkunnig här som vet om jag behöver dem?
de små godbitarna är ju tämligen dyra så jag är inte så sugen på att köpa dom i onödan, men behövs dom så behövs dom och då är det ju inte så mycket att snacka om. uttagen ska sitta på putsade, solida tegelväggar som idag är bredspacklade och målade. det finns dock säkerligen en del lager (pappers-)tapet från de sista 100 åren under dagens yta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Elmont och Patrik_Hed: tack för svar!
på Byggfabrikens hemsida kan man ju läsa att väggplattan "kan användas för motering av utanpåliggande strömbrytare och vägguttag på brandkänsliga material", men det verkar inte vara någon som vet när den ska användas eller vad som räknas som brandfarliga material... uttrycket "kan användas" blir ju minst sagt förvirrande för en total lekman som jag. jag vill ju inte stå där och se dum ut när elektrikern efterfrågar väggplattor, men det låter trevligt för plånboken om mina väggar klarar sig utan (sjukt dyr bit plast)!
på Byggfabrikens hemsida kan man ju läsa att väggplattan "kan användas för motering av utanpåliggande strömbrytare och vägguttag på brandkänsliga material", men det verkar inte vara någon som vet när den ska användas eller vad som räknas som brandfarliga material... uttrycket "kan användas" blir ju minst sagt förvirrande för en total lekman som jag. jag vill ju inte stå där och se dum ut när elektrikern efterfrågar väggplattor, men det låter trevligt för plånboken om mina väggar klarar sig utan (sjukt dyr bit plast)!
Man sätter normalt skydd bakom uttag för att ingen ska ha möjlighet att "pilla" på strömförande delar. Att ha plast som brandskydd tror jag inte är nån höjdare. Dom flesta moderna kvalitetsuttag/apparater brukar ha en "tät" baksida som är integrerad i uttaget/brytaren.
tusen tack för ytterligare info! trakasserade Byggfabriken/Gysinge igen ang. hur baksidan på uttagen ser ut och svaret var att de inte har en "tät" baksida, utan väggplattan skulle isf kapsla in själva el-jidderijaddret kan man kanske säga. vilket behov har man av "petskydd" på något som sitter dikt an mot en vägg?elmont skrev:
ja, och för att förvirra mig ytterligare hävdade Byggfabriken att det var ett skydd mot gnistbildning (och således ett brandskydd. huruvida plats är lämpligt eller inte kan ju kanske fundera på) och Gysinge kollade med Manufactum och sade att det var för att underlätta montering på putsade ytor...
tack, då vet jag! det är ju sådana saker man är mest osäker kring som lekman. beträffande resten känns det ju inte som att det är någon direkt risk för någons liv (fram för allt inte om det nu skulle vara så att de är till för montering på puts... sällan hört om några allvarliga skador som orsakats av att vägguttag sitter lite snett ;-)) så det vågar man ju chansa mer kring.elmont skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är ju lite lättare att montera ett uttag eller brytare dikt mot något om det finns en bottenplatta.
hmmm, låter ju också logiskt det är klart... har aldrig monterat ett vägguttag på den här typen av vägg, eller ett vägguttag överhuvudtaget för den delen, så frågan är om det blir kass utan eller inte. alldeles för många frågor och alldeles för få raka svar...och alldeles för omständlig konsument i det här falletRikard Ågren skrev:
Klicka här för att svara