Det här med el är för mig en gåta, Sen vi flyttade in i vårt hus har vår genomsnittliga el-förbrukning stadigt höjts. Vi har idag en årlig el-förbrukning på ca 15000kw vilket jag tycker är ca 5000kw för mycket. Vi värmer huset med pellets även VVB som sitter i Ack tank.
Visst låter det mycket eller har ni en annan uppfattning?? Hur ska man gå vidare?

tycker att det kan låta normalt men allt beror ju på hur många det är i hushållet samt hur mycket varmvatten ni förbrukar vi vvb. Ny plasmatv? ny utomhusbelysning, ja mycket kan det vara;)

Om ni inte värmer vare sig vatten eller några utrymmen alls med el (golvvärme någonstans?) så låter det väldigt mycket.

Elpatron i ack.tank som ligger å tjuvdrar?

Räcker med ett eller två element som står för högt så sticker elförbrukningen. Bara att stänga ner allt och se när mätaren ger utslag så ser ni var strömmen går.

Kan ju vara någon gammal kyl och frys också som går i ett dessa drar mångdubbelt mer än en modern som drar ungefär som en vanlig glödlampa.

Förstår jag rätt i att du har överhuvudtaget inget som värms med el i huset? Ingen elpatron som kan gå igång om vedpannan slocknar?

Hur är det med ventilation? I många hus finns det fläktsystem med värmeväxlare, i den finns det ofta en elpatron som skall förvärma inkommande luft för att motverka isbildning, den skall bara gå när det är ett antal minusgrader ute. Fel på termostaten kan göra att den ligger till alltid, även på sommaren.

Elpatron till Acktank är ju på när pannan slocknar men kan den dra så mycket? Alla hushållsmaskiner är nya. Ingen värmeväxlare till ventiationen. Det som värms med el är en liten slinga på toaletten.

Hur ofta går tempen ner i acc.tanken så att elpatronen går igång? För händer det ofta, har du troligen hittat din "elsnyltare".

Tempen går ner ca en gång i veckan när pellets förrådet är slut men då brukar jag ju fylla på . Så en halv dag?

Ja, det låter ju inte så farligt, men har du kollat så styrningen till patronen funkar som den ska, att den verkligen är justerad så den inte går till förräns i "nödläge" och inte ligger och tjuvdrar?

Det är ju helt otroligt men det var som ni sa elpatronerna har legat och tjuvdragit, Nu är elförbukningen halverad. tack

Kul att det löste sig! Oftast är det ju skitsaker det beror på til syvende og sidst som danskarna säger!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.