3 627 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Stolplykta med elutag
Jag ska montera en stolplykta i trädgården och tycker att det vore smidigt att ha ett elutag på samma ställe så varför inte kombinera tänkte jag och börja googla.
Men jag har inte hittat en enda stolplykta med elutag, finns inte det?
Det vore ju perfekt när man ändå har stolpen, man vill/måste ju ha elutaget en bit upp.
Någon som har sett någn stolplykta med elutag eller vad tror ni om att göra det själv?
Kan bli svårt att få till rätt IP klass men men.
Såg att komunen hade tagit ut el från en gatulampa till en tillfällig ljusinstalation och de borde ju följa reglerna.
Men jag har inte hittat en enda stolplykta med elutag, finns inte det?
Det vore ju perfekt när man ändå har stolpen, man vill/måste ju ha elutaget en bit upp.
Någon som har sett någn stolplykta med elutag eller vad tror ni om att göra det själv?
Kan bli svårt att få till rätt IP klass men men.
Såg att komunen hade tagit ut el från en gatulampa till en tillfällig ljusinstalation och de borde ju följa reglerna.
Gör en fästplåt och montera ett uttag för utomhusbruk på stolpen så har du rätt IP. Gärna med en skyddshuv eller likn. Vill du vara extra säker så använd ett blockerat uttag. Du kan montera det så lågt du vill. Jordfelsbrytare är ett krav, men det behöver jag väl inte nämna...
Man bygger oftast ihop det själv, finns färdiga att köpa som passar standard rör....
Klicka här för att svara