Var väl tusan tänkte jag på hemvägen igår, svängde in på clas ohlsson och vips stod man där i kassan med en multimeter.
Hem och ge det ett sista försök innan jag ringen elektrikern tänkte jag.
Och för att aldrig förr använt en multimeter har min förståelse för att ha rätt grejer från början när man ska göra något fått en ny innebörd.
Blev ju busenkelt att mäta upp gamla brytaren/kontakten och sen koppla det motsvarande på den nya.
Tackar samtliga för erfodliga tips i detta ämne, blev till slut ett "lysande" resultat;)
 
Bara lite nyfiken, hur var den rätta lösningen?
 
Redigerat:
Lösningen var att de som bott i huset tidigare gjort något som tydligen kallas latmanstrappkoppling.
Fick lägga om fas uppe i ena kökslampan(där flertalet kablar fanns ihoptvinnade) för att få det korrekt.
Sen var det bara till att koppla helt enligt kopplingsschema på baksidan av trappbrytaren.
Så något som verkade så svårt hade även det till slut en enkel lösning.
Och på köpet fick man ju köpt en multimeter också och utvecklats som hobbyelektriker ytterliggare en nivå.;)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.