Mikael_L
Jag försökte läsa in lite.
IEC61010 stipulerar lite säkerhet för multimetrar, som jag förstått (jag har inte läst själva normen än, men ska kolla om vi inte har den på jobbet, 61010 är väl lågspänningsdirektivet (LVD)?)

Med reservation för felaktigheter ... :
Så IEC61010 cat I säger att instrumentet är säkert för användaren vid mätning på elektronik och lågspänningskretsar samt högohmiga högspänningskällor.
Cat II medger säker mätning upp till angiven spänning med max energi från strömmatningen motsvarande >10 meter gruppledning ifrån elcentral.
Cat III medger säker mätning på de energimängder som finns tillgängliga i gruppcentraler.
Cat IV medger säker mätning på servisledningar och andra starka nät.

Så över cat III ska man normalt inte ha användning för ifall man nu inte har tillgång till elverkets nycklar till alla deras skåp häroch där. ;)

Sen ang multimetrar.
Jag tycker det verkar ha skett en revolution under de åren jag pysslat med el och elektronik.
För 20 år sedan var en multimeter, helt utan några extrafunktioner utom de grundläggande, vansinnigt dyr. Eller rättare sagt, det var väl för kanske 20 år sedan det precis börjat hända lite med priserna. Sen har det snabbt blivit både billigare och mer kompetenta instrument i snabb takt.
Så nu tycker jag att man kan finna väldigt fina instrument för under 500:-, som jag inte skulle tveka att köpa.
Sen om det kommer från Jula, Biltema, Clas Ohlson, Kjell &CO, teknikmagasinet eller Lidl tycker jag inte verkar spela så stor roll. Men att klämma och känna lite, vrida lite på ratten och trycka på knapparna kan förhoppningsvis avslöja de sämsta modellerna. De prisbilliga har ofta väldigt kassa mätsladdar, som man får ställa in sig på att byta snart, iaf när de börjar glappa. Så lägg på 50-100:- på priset direkt.

Sen ska man välja instrument efter behov.
True RMS är ju trevligt, men hur många behöver det egentligen?
Och hur bra TRMS-funktion har i så fall en billig multimeter?
Kapacitans, hfe för transistorer, frekvens och alla andra sorts mätningar ... behövs det verkligen? Två multimetrar där dessa funktioner skiljer dom åt, men inte priset, vilket tror ni är bäst?

Skulle jag vilja köpa ett prisvärt instrument just idag, skulle jag nog inte gå på ett Fluke eller liknande ifall jag inte hade uppenbara behov av:
dess kvalitet
dess noggrannhet
dess säkerhet
eller dess kalibreringsbarhet

Om jag tittar på just Julas sortiment så skulle jag välja.
UT20 B för 69:-
405014_c.jpg
Skulle jag inte välja alls. Mätsladdar som sitter permanent på multimetern !!! då är det faktiskt en leksak.
OK, till barnen, när dom fått sin "den lille elektrikern"-sats, eller kanske som en slit och släng pryl som får ligga i bilens handsfack jämt... Näää, inte det heller, det är trots allt bara 50:- till till ett riktigt instrument.
som är:
UT33 D för 119:-
405015_c.jpg
Här är det faktiskt en multimeter som duger för de flesta människors behov.
Mäta lite i bilen, kolla spänning i ett uttag eller en skarvsladd, lampa etc. ohmmäta nån pryl osv. Noggrannhet hyfsat OK för sånt bruk, runt 1%, + skippa sista siffran i displayen.
IEC cat II 300V IEC cat I 600V, räcker för mätningar ute på enfasiga objekt i huset.
Jag klämde och kände lite på den, inte helt perfekt känsla :o nä,... men det går bara inte att förvänta sig för detta pris.
Lite synd att den saknar AC A, men väldigt många människor vet faktiskt inte alls hur man mäter A, så det skulle kanske vara borttaget helt istället för att minska olycksrisken.

Nästa på banan är:
UT50 A för 349:-
405012_c.jpg
Har även AC A och kapacitans-mätning, samt bättre områden och lite högre noggrannhet, vilket kanske gör den mer lämplig för den som pysslar med lite elektronik.
Men det beror ju också vad man gör, håller man på med esotoriska op-amp-kopplingar eller intregratorer och sånt så behövs det snabbt högre noggrannhet än vad som erbjuds här.
cat II 600V (vill jag minnas)
Känns inte lika prisvärt som förra.

Sen har vi strömtången:
UT201 för 399:-
405011_c.jpg
Är nog faktiskt det instrument jag skulle välja om jag jobbade som elektriker och var tvungen att välja ett från Jula.
Dels cat III 300V samt strömtång och inget vanligt strömmätningsläge (med sladdar) ökar min personsäkerhet rejält.

Det här blev mycket längre än jag tänkt... :o
Speglar mina tankar om multimetrar, det jag skriver här har någon sorts giltighet oavsett affär, jag valde bara jula som fösta bästa...

Jobbar man proffesionellt så tycker jag saken hamnar i ett helt annat läge. Då är en bra multimeter så otroligt lite av de totala omkostnaderna så det finns lixom ingen anledning att pruta på säkerhet och pålitlighet ( i första hand) och noggrannhet, servicebarhet och ev möjlighet till kalibrering.
Men TS startade med frågan om en prisvärd, så det var min utgångspunkt.

Själv äger jag för övrigt en.
Appa 105R TRMS IEC61010 cat III 600V
APPA105R_front.JPG
Inte min på bilden. Den har denna trevliga finess för enhandsmätningar:
appa100box.gif

Och min äldre multimeter är en typisk lågprisare, CHY 17:
A008500.jpg

Mikael_L skrev:
Jag försökte läsa in lite.
IEC61010 stipulerar lite säkerhet för multimetrar, som jag förstått (jag har inte läst själva normen än, men ska kolla om vi inte har den på jobbet, 61010 är väl lågspänningsdirektivet (LVD)?)

Med reservation för felaktigheter ... :
Så IEC61010 cat I säger att instrumentet är säkert för användaren vid mätning på elektronik och lågspänningskretsar samt högohmiga högspänningskällor.
Cat II medger säker mätning upp till angiven spänning med max energi från strömmatningen motsvarande >10 meter gruppledning ifrån elcentral.
Cat III medger säker mätning på de energimängder som finns tillgängliga i gruppcentraler.
Cat IV medger säker mätning på servisledningar och andra starka nät.

Så över cat III ska man normalt inte ha användning för ifall man nu inte har tillgång till elverkets nycklar till alla deras skåp häroch där. ;)
Cat IV gäller såvitt jag förstår även matningen från huvudsäkringarna till gruppcentralen, samt alla matningar utomhus, dvs även ledningar till friggor, garage och pumpar.

Mikael_L
Men det måste väl i rimlighetens namn baseras på tillgänglig effekt.
Och den kan ju knappast öka igen, efter husets gruppcentral t.ex,. bara för att ledningen är nedgrävd till uthuset. :)

Huvudsäkringarna är ofta strömbegränsande, så efter dessa borde det vara ungefär samma tillgänglig energi fram till gruppcentralen. 6 eller 10 mm2 ledningar stryper inte så mycket i dessa sammanhang.

Redigerat:
Det förutsätts väl att ledningar till centraler sitter direkt på huvudsäkringen, *om* det är så att cat IV behövs för att mäta på matningen från huvudsäkringar till gruppcentralen, så gäller det alltså rimligtvis även på ledningar till andra centraler på anläggningen.

Mikael_L
Redigerat:
APPA105R_front.JPG
Har en som är väldigt lik denna, sånär som på färg och symboler samt att den mäter hfe på transistorer ochså, inköpt för 7-8 år sedan på Biltema, vill minnas att den kostade 279 spänn.
Märkt "IEC1010 cat III 600V cat II 1000V", samma tillverkare eller kopia?

Har även en sånhär, ett fint instrument om man är medveten om begränsningarna.
AVO.jpg

Mikael_L
Häftigt instrument !! :)

Och kul att common är den röda terminalen. ;)

Det börjar kännas aktuellt att jag fotar mitt oscilloskop ... ;)

Fotografen: om du har en som liknar den så är det en kopia. APPA tillverkar knappast lågprisapparater under annat märke.

Mikael_L skrev:
Det börjar kännas aktuellt att jag fotar mitt oscilloskop ... ;)
Har ett Tektronix 545:
545_ico.jpg
Tyvärr fungerar det inte, överslag i högspänningsanslutningen mot bildröret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.