Skulle mäta spänningen över ett batteri, men upptäckte att min tångmultimeters upplösning av VDC var 1 volt. Jag mäter sällan så låga spänningar och har nu upptäckt att jag behöver en multimeter. Kan någon rekommendera en ok budgetvariant?
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du enbart ska mäta lågspänning så är de ok. Ska du mäta nått med lite mera kräm i så se till att skaffa en med garanterad isolationsspänning på. Har sett en multimeter bli en lampa i min hand och efter det så är jag glad att den var välisolerad. Skulle mäta en trolig högtalarkabel. Visade sig vara en kreativt kopplad tvåfasmatning på 2X0.5 mm2
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Menar du att den inte tålde det?
Eller var den i resistansläge?
Eller var den i resistansläge?
Mätområdet skall normalt inte spela nån roll, säkringen i multimetern skall ta det men det skulle jag i och för sig inte lita på mer än hos kvalitetsinstrumenten.
Metek och Appa var rätt poppis för en del år sedan som budgetinstrument.
/Kent
Metek och Appa var rätt poppis för en del år sedan som budgetinstrument.
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Jag har inget riktigt bra tips. Jag kör dels med riktigt billiga skräpinstrument (typ 69 kr på Jula), dels med ett "Metermann" från Elfa, kostade ngn. dryg tusenlapp. Bortsett från att det är trevligt att mäta med, så har det en trevlig finess i form av en upphängningstrapp med en kraftig gummerad magnet.
Om man sätter magneten mot ex. plåt så hänger instrumentet bergfast. Det mjuka gummit trycks av den kraftiga magneten mot plåten, och sitter bra.
Om man sätter magneten mot ex. plåt så hänger instrumentet bergfast. Det mjuka gummit trycks av den kraftiga magneten mot plåten, och sitter bra.
Hmm... hittade ingen Metermann via nätet.
Jag har ju en fin Unigor 2s från Goerz Electro - en analog tegelsten - men vill gärna ha något smidigare som inte kräver ryggsäck.
EDIT: Hittade en länk med bild: http://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_2s2.html
Jag har ju en fin Unigor 2s från Goerz Electro - en analog tegelsten - men vill gärna ha något smidigare som inte kräver ryggsäck.
EDIT: Hittade en länk med bild: http://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_2s2.html
Redigerat:
Nej, jag har inget specifikt tips på ett bra instrument utan se det mer som något att kolla innan du gör ditt val.
Den var stäld på spänningsmätning och det var en metek, metex? M-80. Någon typ av intern kortis vart det och det tog som det kändes en evighet innan säkringen flög
Den var stäld på spänningsmätning och det var en metek, metex? M-80. Någon typ av intern kortis vart det och det tog som det kändes en evighet innan säkringen flög
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Har bara goda erfarenheter av Fluke 179
Protte
Protte
Istället för tvivelaktiga lågprismärken skulle jag rekommendera något från Kyoritsu. Deras pennmultimetrar är behändiga och har bra kvalitet. De har även billiga mindre multimetrar med strömtång.
Jag har flera Fluke-instrument som jag använder på jobbet men jag tycker att de är för klumpiga och har lite funktioner till ett för högt pris (om man nu ska betala själv).
Jag har flera Fluke-instrument som jag använder på jobbet men jag tycker att de är för klumpiga och har lite funktioner till ett för högt pris (om man nu ska betala själv).
Kan bara hålla med, den som tänker mäta på nätspänning regelmäsigt bör investera i ett CAT III eller CAT IV instrument.mats_o skrev:Om du enbart ska mäta lågspänning så är de ok. Ska du mäta nått med lite mera kräm i så se till att skaffa en med garanterad isolationsspänning på. Har sett en multimeter bli en lampa i min hand och efter det så är jag glad att den var välisolerad. Skulle mäta en trolig högtalarkabel. Visade sig vara en kreativt kopplad tvåfasmatning på 2X0.5 mm2
Det kan gå riktigt illa annars. Exempelvis kan kortslutning i instrumentet ge upphov till en ljusbåge som vandrar vidare till testpinnarna och därifrån till fasskenorna.
Bilden med fingeravtryck inbrända :eek: i testpinnarna hittade jag i en varningsskrift från Fluke.