20 274 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Vilken belysning i garaget?
Om du vill göra belysningsberäkning på ditt garage kan jag rekommendera att ladda hem Dialux.
http://www.dial.de/CMS/English/Articles/DIALux/Download/Download_sv.html?ID=1
Det är ett beräkningsprogram för belysning som är helt gratis.
Det går att ladda hem plugins ifrån olika tillverkare för att få en så korrekt beräkning som möjligt av ditt garage.
http://www.dial.de/CMS/English/Articles/DIALux/Download/Download_sv.html?ID=1
Det är ett beräkningsprogram för belysning som är helt gratis.
Det går att ladda hem plugins ifrån olika tillverkare för att få en så korrekt beräkning som möjligt av ditt garage.
Jag har 8 st 2x36w på ca 50m2 med 3m i takhöjd.
Det är PRECIS så jag vill ha det i ljusstyrka; tillräckligt ljus för de flesta ändamål. Visst finns det situationer där man skulle vilja ha ännu mer ljus men då har jag hellre en bra punktbelysning vid de få tillfällen det handlar om.
Det är PRECIS så jag vill ha det i ljusstyrka; tillräckligt ljus för de flesta ändamål. Visst finns det situationer där man skulle vilja ha ännu mer ljus men då har jag hellre en bra punktbelysning vid de få tillfällen det handlar om.
Duger bra för att köra bilen in och ut samt ta i och ur lite bagage.Vikarn skrev:
Men som mekarbelysning kan du lätt dubbla och ändå inte uppleva det som alltför ljust.
Tänk också på placeringen, precis ovanför biltaket blir ju inte så bra ifall du ska göra nåt på bilen, förutom polera taket då
SJälv håller jag på med 4x10 meter, har köpt 4 st 2x36W (8x 3000 lm ca) och har redan insett att det räcker inte långt, ska köpa minst 2 till.
Jag ska ha 9st lysrör (2x36w) i mitt garage som blir 6,40x 7,20. Ska också ha en 60w vägglampa som styrs med rörelsesensor så att jag har lite gångbelysning när jag kör in och parkerar bilen.
/ Kai
/ Kai
Jag hade först tänkt sätta mina armaturer i ca 45gr i vägg-tak-vinkeln. Men nu har jag kommit på att jag antagligen kommer skruva upp väggfasta förvaringshyllor ända upp mot tak på rätt många löpmeter vägg, problemet är att jag inte bestämt var...Danne031 skrev:
Inte så smart med en armatur som bara lyser upp det som ligger på översta hyllan.
Klicka här för att svara