Hej, jag har ett projekt där jag ska planera ljuset i ett uppehålls rum/vardagsrum på programmet Dialux. så jag undrar hur mycket medellux styrkan bör va i detta rum

Mvh Jonas Hedlund

Vad är det för storlek på rummet?

//Patrik

rummet är 8600x6400 och takhöjlden är 2700 mm .
Rummet har dessutom fem st fönster på ena sidan

Eftersom ögat har en rätt bra funktion för att kompensera lite eller mycket ljus så kan man - efter eget tycke - variera rätt mycket. Skulle gissa att dom flesta är helt nöjd med 50-150 lux, ska man ha en bra arbetsbelysning 4-500 lux, och ska du fixa med finmekanik vill du nog ha bortåt 1000 lux

Eftersom det verkar vara ett uppehållsrum så kan man väl klassa rummet som en "allmän publik yta"? Då säger boken "Ljus och rum" att det bör vara 300lux.
Personligen skulle jag nöja mig med mellan 200-300lux. Det blir väl säkert en dimmer också?

Fleskatoren skrev:
Eftersom det verkar vara ett uppehållsrum så kan man väl klassa rummet som en "allmän publik yta"? Då säger boken "Ljus och rum" att det bör vara 300lux.
Personligen skulle jag nöja mig med mellan 200-300lux. Det blir väl säkert en dimmer också?
Jag kan lägga in att jag vet bakgrunden till frågan. TS är en klasskamrat (och kusin) till mig och vi har i uppgift att ljusplanera vårt uppehållsrum. Det är alltså bara en uppgift och kommer inte byggas på riktigt. :)

//Patrik

Ids du kan du ladda hem dialux light och leka lite.

Patrik_Hed skrev:
Jag kan lägga in att jag vet bakgrunden till frågan. TS är en klasskamrat (och kusin) till mig och vi har i uppgift att ljusplanera vårt uppehållsrum. Det är alltså bara en uppgift och kommer inte byggas på riktigt. :)

//Patrik
Kan ni inte pimpa belysningen lite? Medellåg allmänbelysning, punktbelysning och kanske en transparent vägg med armaturer bakom? Slå er lärare med häpnad!

Ifö skrev:
Kan ni inte pimpa belysningen lite? Medellåg allmänbelysning, punktbelysning och kanske en transparent vägg med armaturer bakom? Slå er lärare med häpnad!
Det är en individuell uppgift. Jag är inte så intresserad av ljusplanering så jag gör nog inte något extravagant, men min kusin däremot kommer säkert göra det. :)

//Patrik

I hem miljö brukar man inte tänka så mycket på lux - lux är ett mått på det infallande ljuset.. och tar inte hänsyn till hur materialet reflekterar ljuset ut i rummet igen..
Därför går man mer på känsla! :)

Såg att man kunde vinna en ljusdesigner på http://www.ljusguiden.se Har skickat in ett bidrag! :P

ljus sätt väggarna, väggarna speglar ut ganska mycket ljus.

Skippa belysning mitt i rummet, om det inte behövs.

Montera ljus över specifika detaljer eller tavlor eller likn.

Och använd 12 volt eller LED.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.