1 609 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Spänningsprovare Duspol?
På min nya Duspol Master så finns det en funktion att man trycker på två knappar och då startar en motor med obalans i den ena mätproben och vibrerar. Om man gör detta när man mäter mellan fas och jord testar den jfb löser. Men vad skall man ha vibrationen till vid vanlig mätning?
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
"Additional vibration alarm when voltage detected " står det på conrad.se
Anledningen till att man har en liten belastning inkopplad är dels för att man ska kunna veta om det är spänning utan att se instrumentet och dels för att veta om det verkligen finns en spänning som man kan belasta eller om det bara är några microampere som leds över t.ex. i en icke inkopplad ledning (vilket ger märkliga uslag på högohmiga instrument, t.ex. 100 volt mellan fas och ej inkopplad leding).
Jag har en gammal spänningsprovare med vibrationsmotor, antar att det är en duspol men den har ingen märkning och den är "ärvd" så var den kommer från vet jag inte. Den behöver man inte trycka på någon knapp för att den ska börja vibrera så om man sätter ena proben på fasledaren och tar tag i den andra får man förmodligen en ganska ordentlig kyss.
Jag har en gammal spänningsprovare med vibrationsmotor, antar att det är en duspol men den har ingen märkning och den är "ärvd" så var den kommer från vet jag inte. Den behöver man inte trycka på någon knapp för att den ska börja vibrera så om man sätter ena proben på fasledaren och tar tag i den andra får man förmodligen en ganska ordentlig kyss.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden