Hej sitter här med en dyr dimmer jag köpt idag. Jag ville ha en brygga??? eller vad det nu kan kallas, så att jag kan koppla in dimmern, och sedan gå vidare med fasen också. Försäljaren var lite svår att förstå sig på, och nu vet jag inte om jag inte betalade lite onödigt mycket...
Dimmern har "pil ut" för tändtråd till lampan, två pil in, vilket jag antar betyder trappbrytare, och ett kryss.
Jag antog att det skulle vara så att jag skulle koppla vidare fasen på X, men skulle ju inte göra något sådant utan att vara säker. Kopplingsschemat säger inget om X, och jag klarar inte mäta mig fram till säkerhet...
Ska man koppla vidare på X eller kan man koppla vidare på pil in? Det senare känns lite fel... Om det är på X, behövde jag då verkligen ha en för trapp?

Tack på förhand!

Redigerat:
X är en blindplint för t ex skarvning av kablar som inte används i själva dimmern. Eftersom du går in med fas på pil in så kan du koppla vidare fasen på samma plint, om det får plats två kablar där.. Du kan alltså inte lägga fasen som ska vidare på den andra pilen in eftersom det mycket riktigt är en trappfunktion. Annars kan du ju alltid skarva fasen med en toppklämma utanför dimmern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.