Ska byta dubbeltrappbrytare och gamla dubbeltrappen var kopplad enligt följande.
Finns ju tre inkopplingshål i ovankant och tre i underkant på brytare.
Sett från vänster framifrån sitter i ovan kant på brytare Grön Vit Brun
Och i underkant på brytare sett framifrån Tom Svart Bryggad svart från intilligande.
Finns ström på Svarta kabeln i underkant på brytaren hela tiden.
Även ström på den vita(som kan slås av och på) när jag i andra änden på rummet har en enkel brytare som bryter och slår på ström på denna.
Denna enkelbrytare(i andra änden på rummet) bryter/tänder endast ena lampan i köket över köksbänk.
Från dubbeltrappen kan jag bryta/tända båda lampa över köksbänk och även den som sitter över matbord.
Har nu ett spörsmål då jag köpt en ny dubbeltrappbrytare från ELKO om jag rakt av kan koppla den enligt samma princip som min gamla brytare eller ej.
Läste varningstexten på förpackning och att felkoppling kan innebära att brytare blir strömförande och avskyr ju stötar så kollar här först innan jag kopplar.
Finns helt säkert mången kunnig på området på detta kalasforum.
Tackar på förhand för hjälpen.
Finns ju tre inkopplingshål i ovankant och tre i underkant på brytare.
Sett från vänster framifrån sitter i ovan kant på brytare Grön Vit Brun
Och i underkant på brytare sett framifrån Tom Svart Bryggad svart från intilligande.
Finns ström på Svarta kabeln i underkant på brytaren hela tiden.
Även ström på den vita(som kan slås av och på) när jag i andra änden på rummet har en enkel brytare som bryter och slår på ström på denna.
Denna enkelbrytare(i andra änden på rummet) bryter/tänder endast ena lampan i köket över köksbänk.
Från dubbeltrappen kan jag bryta/tända båda lampa över köksbänk och även den som sitter över matbord.
Har nu ett spörsmål då jag köpt en ny dubbeltrappbrytare från ELKO om jag rakt av kan koppla den enligt samma princip som min gamla brytare eller ej.
Läste varningstexten på förpackning och att felkoppling kan innebära att brytare blir strömförande och avskyr ju stötar så kollar här först innan jag kopplar.
Finns helt säkert mången kunnig på området på detta kalasforum.
Tackar på förhand för hjälpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du kan inte förutsätta att ledarna skall in på fysiskt samma plats på den nya brytaren.
Du måste tyda de symboler som finns på brytaren.
Enklast är om du kan ta en bild på den nya (och gamla) brytaren och lägga upp här.
Du måste tyda de symboler som finns på brytaren.
Enklast är om du kan ta en bild på den nya (och gamla) brytaren och lägga upp här.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag tolkar bilden så borde det gå att koppla exakt som på den gamla. Nu antar jag av bilden och av vad TS skrev i första inlägget att den nedre vänstra skruven inte är inkopplad, bilden är lite otydlig på den punkten.
Det du har på den gamla är en dubbeltrapp, den högra delen av den är kopplad som trappomkopplare. Fas in på den nedre högra, 2 mellankopplingstrådar som kommer in på de 2 övre högra anslutningarna.
Den vänstra halvan är "bara" kopplad som vanlig brytare. Den har sin fasingång på den övre vänstra anslutningen och utgång för mellankopplingstrådar på de 2 undre vänstra.
Men efterssom den inte är kopplad som trapp så spelar det ingen roll att man kör in fas på en mellankopplingsanslutning. Blir kortare bygling så. Så man har alltså fas in på den vänstra av de 2 nedre anslutningarna, och brytledare till lampan på den övre vänstra.
Det du har på den gamla är en dubbeltrapp, den högra delen av den är kopplad som trappomkopplare. Fas in på den nedre högra, 2 mellankopplingstrådar som kommer in på de 2 övre högra anslutningarna.
Den vänstra halvan är "bara" kopplad som vanlig brytare. Den har sin fasingång på den övre vänstra anslutningen och utgång för mellankopplingstrådar på de 2 undre vänstra.
Men efterssom den inte är kopplad som trapp så spelar det ingen roll att man kör in fas på en mellankopplingsanslutning. Blir kortare bygling så. Så man har alltså fas in på den vänstra av de 2 nedre anslutningarna, och brytledare till lampan på den övre vänstra.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Skall tillägga att så vitt jag kan komma på så finns det ingen risk med just den här kopplingen. Det finns ingen felkoppling som kan bli farlig. Under förutsättning att det är bra kopplingar (halvdanna kopplingar kan börja brinna). Men jag kan inte se ngn. risk här att koppla fel så att något blir strömförande.
Bifogar ännu en bild.
Kopplade in enligt följande bild på nya dubbeltrappen. Den lampan som i köket bara finns en brytare till på dubbeltrappen funkar klanderfritt.
Men brytare till den andra lampan tänder lampan i bägge lägena. Och när den står i ena läget kan jag släcka lampan från den andra brytaren i andra änden på rummet. Men vid andra läget på dubbeltrappbrytare går det inte släcka lampa från någon av brytarna.
Ska tillägga att den andra ensamma brytaren har aldrig varit loss och har därför inte ändrat någon koppling där alls.
Hur går jag vidare?
Kopplade in enligt följande bild på nya dubbeltrappen. Den lampan som i köket bara finns en brytare till på dubbeltrappen funkar klanderfritt.
Men brytare till den andra lampan tänder lampan i bägge lägena. Och när den står i ena läget kan jag släcka lampan från den andra brytaren i andra änden på rummet. Men vid andra läget på dubbeltrappbrytare går det inte släcka lampa från någon av brytarna.
Ska tillägga att den andra ensamma brytaren har aldrig varit loss och har därför inte ändrat någon koppling där alls.
Hur går jag vidare?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag ser det så har du inte kopplat likadant som din gamla brytare.
Jag tror utifrån min tolkning av din första bild att vit och grön är mellankopplingstrådar för trappkopplingen. Brun är brytledare till den "vanliga" lampan.
Dvs ena halvan av din trappbrytare skall koppla fas till antingen vit eller grön (inte som nu antingen vit eller brun). Den andra halvan skall koppla fas till eller från på brun ledare.
Jag tror utifrån min tolkning av din första bild att vit och grön är mellankopplingstrådar för trappkopplingen. Brun är brytledare till den "vanliga" lampan.
Dvs ena halvan av din trappbrytare skall koppla fas till antingen vit eller grön (inte som nu antingen vit eller brun). Den andra halvan skall koppla fas till eller från på brun ledare.
Stod "L" på baksidan av brytare och fasen (strömmen) kommer i den svarta så bryggade den svarta för att ha ström på bägge "L":en Fel eller ej så långt?
Vit är det endast ström på om den ensamma brytare i andra änden på rummet slås till.
Den "vanliga" lampan som ej ska vara trappkopplad fungerade utmärkt och är vad jag kan förstå av kopplingen då den gröna...
Ska jag bortse från "L":en som jag levde i tron att det måste finnas fas på bägge dessa.
Är så snurrig nu, men är så tacksam för du tar dig tid att läsa och försöka förklara.
Ge mig gärna ett förslag utifrån vad du ser på bild baksidan av min brytare hur jag ska lägga trådarna så testar jag det.
Svart - Fas
Vit - Fas om enkelbrytare är "till"
Grön - Trolig brytledare till vanlig lampa som funkar med koppling enligt bild.
Brun - Trolig mellankopplingstråd för trappkopplad lampa
HELP
Vit är det endast ström på om den ensamma brytare i andra änden på rummet slås till.
Den "vanliga" lampan som ej ska vara trappkopplad fungerade utmärkt och är vad jag kan förstå av kopplingen då den gröna...
Ska jag bortse från "L":en som jag levde i tron att det måste finnas fas på bägge dessa.
Är så snurrig nu, men är så tacksam för du tar dig tid att läsa och försöka förklara.
Ge mig gärna ett förslag utifrån vad du ser på bild baksidan av min brytare hur jag ska lägga trådarna så testar jag det.
Svart - Fas
Vit - Fas om enkelbrytare är "till"
Grön - Trolig brytledare till vanlig lampa som funkar med koppling enligt bild.
Brun - Trolig mellankopplingstråd för trappkopplad lampa
HELP
Du kan inte mäta upp hur kontakterna är kopplade på den gamla brytaren med en multimeter då? Så fick jag göra när jag bytte ut två dubbeltrappbrytare med trappkoppling till två lampor. Fanns inget kopplingschema på den gamla brytaren så jag mätte mig fram till hur knappar/kopplingar fungerade på den och kopplade sen in den nya likadant och det fungerade perfekt 
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Håller med fremar. Om du har möjlighet att mäta upp så vore det bra.
Av det du skriver så börjar jag undra om du kanske har en s.k "sparkopplad" trappkoppling. En sådan matas med fas i båda ändarna.
Finessen med en sparkopplad är att man får en tråd mindre i röret OM man behöver fas ändå i "bortre änden" ex. för vidare koppling till ett uttag.
Av det du skriver så börjar jag undra om du kanske har en s.k "sparkopplad" trappkoppling. En sådan matas med fas i båda ändarna.
Finessen med en sparkopplad är att man får en tråd mindre i röret OM man behöver fas ändå i "bortre änden" ex. för vidare koppling till ett uttag.
Köp en multimeter och kolla funktionen på gamla brytaren med hjälp av summerfunktionen, mycket enkelt. När du vet funktionerna på gamla brytaren kopplar du bara nya på motsvarande sätt.
Billigaste varianterna kostar väl en 80 kronor, annars kan du låna en, de flesta har nog en liggandes nånstans.
Billigaste varianterna kostar väl en 80 kronor, annars kan du låna en, de flesta har nog en liggandes nånstans.
På framsidan av den gamla brukar det finnas en symbol som har samma betydelse som L eller P på nyare. Den "skruven" har en växlande funktion, så att i ena läget har den kontakt med en skruv och i andra läget med den andra skruven. När du vet vilken det är är det bara att koppla den ledaren på L , men håll reda på vilka ledningar som hör till vilket L. Du kan nog med blotta ögat se hur kontakterna växlar när du rör på vippan.



