GK100 skrev:
Det kan man och det har gjorts och görs, men absolut vanligast är som du nämner parallella kablar där respektive part även parallellas "lika för lika".
Jag tänkte bara att PH som är intresserad och vetgirig skulle tänka till lite över jobbet han håller på med.
Då ska väl varje ledning avsäkras för sig om jag inte minns helt fel.

spinout skrev:
4st parallella 185mm2:are är rätt saftigt. Ungefär 1,25 kA. Det är väl den största säkringen som finns att få tag på för lågspänning?

Varför drar ni inte TN-S?
Jo, det är rätt saftigt. De är hårda som f*n och tunga. Min arbetsledare sa att det hade räckt med två kablar (typ 120 mm2 eller vad han nu sa. Är ju ny så man har inte så otroligt stor uppfattning när det gäller så stora areor som dessa) om vi hade fått dragit koppar.

Just dessa åtta kablar går till två stycken kylmaskiner som ska skapa kyla, fyra kablar till vardera kylmaskin. Så som jag uppfattat det (och kan inte tänka mig något annat heller) så ska det inte vara någon nolla till maskinerna. Alltså kommer skärmen i kabeln bara funka som PE.

(Var det någon som läste reportaget i "Elinstallatören" för några nummer sedan om fyra kvinnliga elektriker i samma firma? Det stod då att deras arbetsgivare hade sagt att det nu för tiden inom elektrikeryrket inte krävdes någon speciell muskelstyrka... det är bullshit.)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
(Var det någon som läste reportaget i "Elinstallatören" för några nummer sedan om fyra kvinnliga elektriker i samma firma? Det stod då att deras arbetsgivare hade sagt att det nu för tiden inom elektrikeryrket inte krävdes någon speciell muskelstyrka... det är bullshit.)

//Patrik

haha, ja de har nog inte prövat att lägga in 240 mm² i ett markkabelskåp...

GK100 skrev:
Hur lägger ni faserna till det ni matar L1-L3 i varje kabel eller L1-L2-L3-N i varsin kabel.
Bara med tanke på att du har 4 // kablar, men lasten kanske bara kräver 3-fas och PE.
Man ser ibland båda lösningarna vid lite grövre kabelförband.
För att svara på denna fråga igen, det kommer kopplas med alla faser i alla fyra kablar. Alltså inte en fas per kabel.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.