6 172 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Spänning och strömskillnader, olika längder på kraftkablar?
Då ska väl varje ledning avsäkras för sig om jag inte minns helt fel.GK100 skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, det är rätt saftigt. De är hårda som f*n och tunga. Min arbetsledare sa att det hade räckt med två kablar (typ 120 mm2 eller vad han nu sa. Är ju ny så man har inte så otroligt stor uppfattning när det gäller så stora areor som dessa) om vi hade fått dragit koppar.spinout skrev:
Just dessa åtta kablar går till två stycken kylmaskiner som ska skapa kyla, fyra kablar till vardera kylmaskin. Så som jag uppfattat det (och kan inte tänka mig något annat heller) så ska det inte vara någon nolla till maskinerna. Alltså kommer skärmen i kabeln bara funka som PE.
(Var det någon som läste reportaget i "Elinstallatören" för några nummer sedan om fyra kvinnliga elektriker i samma firma? Det stod då att deras arbetsgivare hade sagt att det nu för tiden inom elektrikeryrket inte krävdes någon speciell muskelstyrka... det är bullshit.)
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
haha, ja de har nog inte prövat att lägga in 240 mm² i ett markkabelskåp...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
För att svara på denna fråga igen, det kommer kopplas med alla faser i alla fyra kablar. Alltså inte en fas per kabel.GK100 skrev:
//Patrik
Klicka här för att svara