4 234 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Älgbana
Tänkte bygga mig en liten älgbana, typ http://www.canaxa.se/store/viewItem.asp?idProduct=341
Frågan är vad man ska ha för motor? Duger en motor från en borrmaskin eller torkarblad?
Älgen ska börja gå från höger till vänster när jag trycker på en återfjädrande knappt vid skottplatsen. Dock ska löpningen vara tidsfördröjd med ca 5sek.
När sedan älgen är på vänster sida ska den stanna och stå kvar i 5 sek för att sedan återvända till höger och stanna där tills jag trycker på knappen igen och den nya sessionen börjar igen.
Nu är det som så att jag vill ha 12v bilbatteri pga smidigheten. Eftersom jag endast jobbar med starkström i mitt yrke vet jag inte mycket om 12v motorer och komponenter. Någon som har en idé hur dett kan fullbordas? Vad finns för relän, gränslägesbrytare, kapacitiva givare för lågvolt?
Tack på förhand!
Frågan är vad man ska ha för motor? Duger en motor från en borrmaskin eller torkarblad?
Älgen ska börja gå från höger till vänster när jag trycker på en återfjädrande knappt vid skottplatsen. Dock ska löpningen vara tidsfördröjd med ca 5sek.
När sedan älgen är på vänster sida ska den stanna och stå kvar i 5 sek för att sedan återvända till höger och stanna där tills jag trycker på knappen igen och den nya sessionen börjar igen.
Nu är det som så att jag vill ha 12v bilbatteri pga smidigheten. Eftersom jag endast jobbar med starkström i mitt yrke vet jag inte mycket om 12v motorer och komponenter. Någon som har en idé hur dett kan fullbordas? Vad finns för relän, gränslägesbrytare, kapacitiva givare för lågvolt?
Tack på förhand!
har aldrig varken sett eller byggt något sådant själv, men tänkte tipsa dig om att kolla på en motor till en vindrutetorkare. en sådan är ju gjord för att både gå under en längre period men ändå klara ganska tungt motstånd. Har dock ingen koll på alls hur mycket krafter vi talar om i en sån konstruktion, men om en sådan skulle fungera så finns det ju billigt på vilken bilskrot som helst.
Reläer finns en hel uppsjö med alla möjliga funktioner och amperetal, så det går ofta att bygga ihop en hel del. Vanliga slutande reläer använder jag själv för alla möjliga styrningar (fläktar, slutsteg, belysningar etc) i billjudsbyggen, funkar smidigt, men vad du behöver för din fördröjning är överkurs för min del...
Vidare, färdiga solcellspaket för att ladda allt har gått ner en hel del i pris.
Reläer finns en hel uppsjö med alla möjliga funktioner och amperetal, så det går ofta att bygga ihop en hel del. Vanliga slutande reläer använder jag själv för alla möjliga styrningar (fläktar, slutsteg, belysningar etc) i billjudsbyggen, funkar smidigt, men vad du behöver för din fördröjning är överkurs för min del...
Vidare, färdiga solcellspaket för att ladda allt har gått ner en hel del i pris.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan ett alternativ vara att ta motorn till en slagborrmaskin? Den har ju steglös hastighet och fram- och back. Då blir det ju 230 men får väl ta det isåfall.Bjurran skrev:har aldrig varken sett eller byggt något sådant själv, men tänkte tipsa dig om att kolla på en motor till en vindrutetorkare. en sådan är ju gjord för att både gå under en längre period men ändå klara ganska tungt motstånd. Har dock ingen koll på alls hur mycket krafter vi talar om i en sån konstruktion, men om en sådan skulle fungera så finns det ju billigt på vilken bilskrot som helst.
Klicka här för att svara