Inte speciellt svår, matten var på samma nivå som på yrkesskolan, bara mer djupdykning i regler & standarder med mycket räkning på dimensionering, samt några projektarbeten med olika inriktning (så det underlättar att ha jobbat med det några år först) samt många timmars debatt om allt möjligt (vi var 16 i klassen, de allra flesta med avvikande åsikter från lärarens synpunkt om hur saker och ting fungerar i verkligheten).
Elmaskiner är den enda kursen jag upplevde som onödigt svår och komplicerad. Men mycket handlar nog om vilken lärare man har. Vår elmaskins-lärare gick in på atomnivå och universitetsmatematik.
Resten av kurserna tyckte jag var på en ok nivå. Man fick ju ha alla anteckningar och böcker/pärmar på tentorna.
Jag pluggade inte på en enda tenta och hade endå 80-100% rätt. (normalbegåvad svensson)
Som slutarbeta har man en hemuppgift där man ska projektera en villa enligt svensk standard och ELAMA.
Svårighetsnivån överlag ligger väldigt mycket på vilken höjd läraren lägger ribban vill jag påstå.
Resten av kurserna tyckte jag var på en ok nivå. Man fick ju ha alla anteckningar och böcker/pärmar på tentorna.
Jag pluggade inte på en enda tenta och hade endå 80-100% rätt. (normalbegåvad svensson)
Som slutarbeta har man en hemuppgift där man ska projektera en villa enligt svensk standard och ELAMA.
Svårighetsnivån överlag ligger väldigt mycket på vilken höjd läraren lägger ribban vill jag påstå.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, men det känns ju inte helt avskräckande i alla fall. 
//Patrik
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Läs det när du känner för det! Jag ska nog också göra det någon gång, men känns inte som om jag har bråttom.. Om man känner att man snart vill starta eget, om man söker någon ny utmaning eller erfarenhet eller så..
Vad kan ni berätta om arbete som ledande montör? Vad krävs av en, vad gör man och hur skiljer sig lönen?
Jag läste ABL nyss.. kostade 45000 + moms tror jag.. De mest meningslösa delen av våran kurs var helt klart materialkunskap.. räkna ut hållfasthet på stål.. vad man behöver för material för att bygga en bro typ.. kändes inte så meningsfullt. Annars var kursen rolig och intressant.. man lärde sig dock nästan mer på kafferasterna! Eftersom de flesta som gick hade minst 10års erfarenhet och de var vilda diskussioner på rasterna och under lektionerna.. 
ybu, att vara ledande montör innebär att du leder ett arbetslag och har ingen koppling till behörighet. Några speciella krav finns inte men om det ska fungera bra bör man ha både "gubbarnas" och "chefernas" förtroende, ha förmågan att leda och planera har man dessutom en bred kunskapsbas kan det bli riktigt bra.
25 år typ, nu 31 år.Patrik_Hed skrev:
Yrkes erfarenhet + Kunskap + intresse sedan fixar man kursen lätt,..
elmont skrev:ybu, att vara ledande montör innebär att du leder ett arbetslag och har ingen koppling till behörighet. Några speciella krav finns inte men om det ska fungera bra bör man ha både "gubbarnas" och "chefernas" förtroende, ha förmågan att leda och planera har man dessutom en bred kunskapsbas kan det bli riktigt bra.
Är man en av installatörerna eller svävar man bara omkring med ritningarna och håller koll?
Instämmer !el_richard skrev:
Jag var förövrigt 25 då jag gick en 80p KY-Utbildning med Elkraftsinriktning som bl.a. innehöll de nödvändiga kurserna för AB. Dessvärre har jag bara 6år på installation så jag saknar lite praktik för att söka.
Onödigt är väl själv Behörigheten om du "bara" ska vara anställd. Men utbildningen upplevde jag som bra endå. 1 du är kanske mer motiverad när du läser ett par år efter gymnasiet och tar således in mer av kunskapen du får. Så upplevde jag det i allafall.Patrik_Hed skrev:Ni som skaffat AB(L), har ni gjort det för att kunna starta egen firma eller mest för att det är lite "status" att ha egen behörighet?
Jag har tänkt läsa in det om 10-12 år kanske, delvis för att ha möjlighet att starta firma på egen behörighet i framtiden om jag tröttnat på att ha det bra som anställd.![]()
Jag har pratat med arbetskamrater om ABL och de tycker att det bara är onödigt, i alla fall så länge man inte har egen firma.
//Patrik
Jag läste det som en eftergymnasialutbildning under 6 månader. Så min var således "gratis"
Jag funderar på att läsa i höst på EUU kostar ca 40000 ink moms
man ska klara den på ca 9 månader även om man jobbar heltid passar mig då jag är tjänstledig och pluggar en KY utbildning i Kalmar till byggledare och då är det inte fel att ha ABL när man funderar på konsultledet
man ska klara den på ca 9 månader även om man jobbar heltid passar mig då jag är tjänstledig och pluggar en KY utbildning i Kalmar till byggledare och då är det inte fel att ha ABL när man funderar på konsultledet
Om du från början vet att du vill ha behörighet och om du inte har något emot att plugga några år så kan du ju utbilda dig till civilingenjör i exempelvis elteknik från början. Då räcker det med två års praktik för ABL (tre för ABH) och du behöver ingen påbyggnadsutbildning. Fördelen är att den utbildningen inte kostar dig något, nackdelen är att det är en ganska svår utbildning och du måste lära dig en jäkla massa som inte har med yrket att göra.
Klicka här för att svara