6 172 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Spänning och strömskillnader, olika längder på kraftkablar?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Är på ett bygge där en fjärrkylcentral byggs, och jag och en annan elektriker håller just nu på med att dra ut en massa AXQJ 3X185/57 på stegar. Elektrikern jag jobbar med sa att det är väldigt viktigt att när man drar flera matningar till samma apparat (som i vårt fall, 4 st AXQJ till samma apparat) att de har samma längd allihopa. Man får t.ex. inte dra olika vägar, för att det då blir skillnad på spänningar och/eller strömmar. Han visste inte riktigt hur och varför det var så, så därför frågar jag eleliten är på forumet om någon vet? Handlar det helt enkelt om olika spänningsfall i respektive kabel eller vadå?
//Patrik
//Patrik
Strömmen tar ju den lättaste vägen som bekant, så då kan du ju räkna ut resten själv 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det blir snebelastat på kablarna eller vadå? Mer belastning på den kortare kabeln, alltså?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Eller inte.electrocuted skrev:
(Edit: Eller att strömmen tar kortaste vägen har man ju fått lära sig, men inte att lägga in det i kraftmatningar)
//Patrik
Redigerat:
Strömmen fördelas ojämnt över kablarna om de är olika långa, den kortaste kabeln får ta mest ström och blir därmed varmare än beräknat.
Eftersom kablarna är sammankopplade i ändarna så är det samma spänning över dem.
Olika längd ger olika resistans. dvs olika ström.
Om den ena är 10% längre så får den andra 10% mer ström (ca 52.4% av totala strömmen).
/Hasse
Olika längd ger olika resistans. dvs olika ström.
Om den ena är 10% längre så får den andra 10% mer ström (ca 52.4% av totala strömmen).
/Hasse
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, tack för svaren!
//Patrik
//Patrik
Hur lägger ni faserna till det ni matar L1-L3 i varje kabel eller L1-L2-L3-N i varsin kabel.Patrik_Hed skrev:
Bara med tanke på att du har 4 // kablar, men lasten kanske bara kräver 3-fas och PE.
Man ser ibland båda lösningarna vid lite grövre kabelförband.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vi har inte kopplat in något ännu. Vi började dra idag, vi har hunnit dra 2 st och det är väl kanske 14 st kvar att dra.GK100 skrev:
De ska kopplas in 3-fas och PE.
//Patrik
GK100 skrev:
VA!!!
kan man göra så att man bara skickar 1st fas i en kabel och resten av kablarna med varsin fas???
Nä, man parallel kopplar kablarna, men säkrar ni kabeln i vardera ända eller bara i början?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vi drar från/till en nyuppsatt trafokiosk där säkringarna sitter. Antar att det bara blir säkringar där.el_richard skrev:
//Patrik
Det kan man och det har gjorts och görs, men absolut vanligast är som du nämner parallella kablar där respektive part även parallellas "lika för lika".el_richard skrev:
Jag tänkte bara att PH som är intresserad och vetgirig skulle tänka till lite över jobbet han håller på med.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Menar ni alltså att man kan lägga ihop brun, svart och grå i kabel 1 och koppla på t.ex. L1, och sedan göra likadant med nästa kabel osv eller vadå?
//Patrik
//Patrik