Är på ett bygge där en fjärrkylcentral byggs, och jag och en annan elektriker håller just nu på med att dra ut en massa AXQJ 3X185/57 på stegar. Elektrikern jag jobbar med sa att det är väldigt viktigt att när man drar flera matningar till samma apparat (som i vårt fall, 4 st AXQJ till samma apparat) att de har samma längd allihopa. Man får t.ex. inte dra olika vägar, för att det då blir skillnad på spänningar och/eller strömmar. Han visste inte riktigt hur och varför det var så, så därför frågar jag eleliten är på forumet om någon vet? Handlar det helt enkelt om olika spänningsfall i respektive kabel eller vadå?

//Patrik

Strömmen tar ju den lättaste vägen som bekant, så då kan du ju räkna ut resten själv ;)

Det blir snebelastat på kablarna eller vadå? Mer belastning på den kortare kabeln, alltså?

//Patrik

:rolleyes:detta borde väl en nyutbildad elektriker ha koll på:rolleyes:

electrocuted skrev:
:rolleyes:detta borde väl en nyutbildad elektriker ha koll på:rolleyes:
Eller inte. ;) Inget man lär sig i skolan direkt, men jag vill bli kunnig och därför frågar här.

(Edit: Eller att strömmen tar kortaste vägen har man ju fått lära sig, men inte att lägga in det i kraftmatningar)

//Patrik

Redigerat:
Strömmen fördelas ojämnt över kablarna om de är olika långa, den kortaste kabeln får ta mest ström och blir därmed varmare än beräknat.

Eftersom kablarna är sammankopplade i ändarna så är det samma spänning över dem.
Olika längd ger olika resistans. dvs olika ström.
Om den ena är 10% längre så får den andra 10% mer ström (ca 52.4% av totala strömmen).

/Hasse

Okej, tack för svaren!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Är på ett bygge där en fjärrkylcentral byggs, och jag och en annan elektriker håller just nu på med att dra ut en massa AXQJ 3X185/57 på stegar.
..................
(som i vårt fall, 4 st AXQJ till samma apparat) att de har samma längd allihopa.
..................

//Patrik
Hur lägger ni faserna till det ni matar L1-L3 i varje kabel eller L1-L2-L3-N i varsin kabel.
Bara med tanke på att du har 4 // kablar, men lasten kanske bara kräver 3-fas och PE.
Man ser ibland båda lösningarna vid lite grövre kabelförband.

GK100 skrev:
Hur lägger ni faserna till det ni matar L1-L3 i varje kabel eller L1-L2-L3-N i varsin kabel.
Bara med tanke på att du har 4 // kablar, men lasten kanske bara kräver 3-fas och PE.
Vi har inte kopplat in något ännu. Vi började dra idag, vi har hunnit dra 2 st och det är väl kanske 14 st kvar att dra.

De ska kopplas in 3-fas och PE.

//Patrik

GK100 skrev:

VA!!!

kan man göra så att man bara skickar 1st fas i en kabel och resten av kablarna med varsin fas???

Nä, man parallel kopplar kablarna, men säkrar ni kabeln i vardera ända eller bara i början?

el_richard skrev:
VA!!!

kan man göra så att man bara skickar 1st fas i en kabel och resten av kablarna med varsin fas???

Nä, man parallel kopplar kablarna, men säkrar ni kabeln i vardera ända eller bara i början?
Vi drar från/till en nyuppsatt trafokiosk där säkringarna sitter. Antar att det bara blir säkringar där.

//Patrik

el_richard skrev:
VA!!!

Det kan man och det har gjorts och görs, men absolut vanligast är som du nämner parallella kablar där respektive part även parallellas "lika för lika".
Jag tänkte bara att PH som är intresserad och vetgirig skulle tänka till lite över jobbet han håller på med.

Menar ni alltså att man kan lägga ihop brun, svart och grå i kabel 1 och koppla på t.ex. L1, och sedan göra likadant med nästa kabel osv eller vadå?

//Patrik

4st parallella 185mm2:are är rätt saftigt. Ungefär 1,25 kA. Det är väl den största säkringen som finns att få tag på för lågspänning?

Varför drar ni inte TN-S?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.