A
andersmc: Rimligt och rimligt... Normala är de i alla fall. Tele var tom billigt. 7000 var väl nån slags minimigräns tidigare, om det inte var något som helst arbete för "Televerket" (går f-n inte att hålla reda på vad de för tillfället heter som drar kablarna).
32 svar · 3,6k läst
Loner
Loner: har du bild på det hela monterat och lysande? /L
7 svar · 2,6k läst
M
Mowi300: Allt är relativt men bara det blir bra, tack för svaret.
3 svar · 4,3k läst
joflopp
joflopp: Hmm... Bauhaus i Göteborg hade gömt sina perilex väl senast jag var där. Får leta bättre nästa gång eller ta det med grannen elektrikern.
14 svar · 3,2k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Jo, perilexstickpropp är ju helt ok på en 400v-spis utan nolla, uttag är nåt annat...
5 svar · 3,3k läst
S
Slugge: Du har bara 1 fas, du ska ha spisen kopplad efter detta.
5 svar · 2,1k läst
·
Urmet
Urmet: Klamra längs dörrfodret t.ex. och sedan stryka latex över så att det blir en triangulär "kabelkanal"? Låter jobbigt att kompletera senare
17 svar · 14,2k läst
B
b_hasse: [citat] Ur konsumentens synvinkel är det vitt om hantverkaren skriver på offert och faktura att de har F-skatt. Man behöver inte kolla att de verkligen har det, men det kan ju vara smart om man vill undvika de som är oseriösa... /Hasse
22 svar · 3,9k läst
prototypen
prototypen: [citat] Ja, det är väl så proffsen gör. Protte
10 svar · 3,0k läst
P
plank5: Servermaskiner och JFB är nog en kombination som man inte vill dela med problemkällor..
9 svar · 4,7k läst
M
mk31: Jag skulle vilja ha en fjärrstyrd trappbrytare (med fjärrkontroll), som skall kopplas tillsammans med en vanlig befintlig trappbrytare. Var kan man få tag på en sån? Gärna en som går att placera dold i apparatdosa. Har tittat lite på Nexa, men tycker inte att jag hittar något som passar. Helst vill jag inte att det skall krävas batteri heller.
0 svar · 1,1k läst
G
Gabbe1: En modell hittar jag. 1116409 MP-722E/120 TRÅDSTEGE
4 svar · 2,2k läst
C
CLBJ: Tack! Det var ev "regelverk" som jag var ute efter. Det övriga förstår jag. Man vet ju aldrig vad myndigheter kan hitta på.
10 svar · 7,7k läst
stilofunk
stilofunk: Den användes parallellt med EKLK då jag sadlade om 1979.
11 svar · 3,8k läst
A
andersmc: Välkommen till forumet! Tändtråden kopplas normalt från strömbrytaren till armaturen. Mer detaljerat svar än så går inte att ge iom att vi inte vet exakt hur din anläggning ser ut. Om du känner dig det minsta tveksam på hur du ska koppla så ta hjälp av någon som kan. Rent juridiskt så är det tveklöst ett jobb för en behörig elektriker (så var det skrivet).
2 svar · 1,2k läst
stilofunk
stilofunk: Problemet är väl timern. Du kan antingen ersätta strömbrytaren med en timer eller byta till en fläkt med inbyggd timer. I fall två behöver du en nolla till timern. (Såvida du inte har en gammadags mekanisk äggtimer.) I fall två behöver fläkten tändtråd, fas och nolla.
2 svar · 3,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Och förmodligen ska väl kabeln klamras synligt upp till taket så då är det snyggare med EKLK (eller Nexans EQLQ Easy ;)) än EKK. Gummikabel är helt uteslutet! //Patrik
3 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Ser inte något problem, grov kabel, liten effekt. Dra från matande ställe till första "centralen" vidarekoppla kabeln i en dosa till nästa "central" Koppla in centralerna i dosan på PEN och lämplig fas, vanlig enfascentral. Utlösningsvillkoret måste ju uppfyllas men det går ju säkra med 6A om det kniper. Protte
8 svar · 1,2k läst
Loner
Loner: NJae, jag vill ha separata utgångar, en för skymningen och en för närvaro /L
4 svar · 1,6k läst
m.bjurmark
m.bjurmark: HF don drar mindre under långt påslag, Flickrar betydligt mindre tack vare HF (högfrikvens) och finns i utföranden som tillåter den typ av dimmer ja gärna vill använda. Det vill säga helst + - styrning 1-10v. Vid påslag har jag då vald ljusstyrka. Dessa dimrar ligger i bra prisklass, Elijo runt 450:- Tack för förslag vad gäller Osram som har Dim HF donet jag söker... Men måste
8 svar · 2,2k läst
joflopp
joflopp: Kanon. Dessa verkar inte vara så låga som Elko Plus och kräver ingen förhöjningsram för att passa i mina enkeldosor. Tackar. :)
2 svar · 832 läst
S
samarvid: Tack för ett svar som var snabbare än blixten!!
2 svar · 2,7k läst
S
Stig G: Jag tänkte inte på att följa upp detta här. Men för er som undrade - Jag hade 12V mellan faserna där jag inte hade 400V och det som hade hänt var att en tråd (fas) i stolpen hade brunnit upp. Kraftbolagets ansvar, alltså.
9 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Eller "hur man egentligen" ska koppla in en PAX-fläkt ... :D
10 svar · 1,6k läst
prototypen
prototypen: Man lägger ju i rör för framtida utbytbarhet. Protte
18 svar · 1,9k läst
stilofunk
stilofunk: Men Stockholmarna tjänar mer än bonnläpparna så det är inte ett problem!
10 svar · 2,2k läst
bax
bax: Kunde inte skrivit det bättre själv.
2 svar · 1,5k läst
E
el_richard: på 630 Kr ?
11 svar · 4,6k läst
electrocuted
electrocuted: jo jag känner till skillnaderna mellan kablarna, och jag vet att EKRK inte hade biledare för inte så värst längesen, men EKK ser jag ändå som en klenare kabel jämfört med en skyddsjordad EKRK. PVC-yttermanteln på EKLK tycker jag verkar lika tjock som den på EKRK, dock har ju EKLK en kraftigare aluminiummantel som är belagd med nåt hårt plastmaterial också
11 svar · 10,3k läst
K
Kjell_G: Lite åt krafthållet kanske (distribution) men gammal i gården, kunnig i regelverk f.ö. Kjell G
10 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.