3 776 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Förlängning av telekabel.
Jag skulle vilja förlänga telekabel till mitt nya hus från det gamla som står 150 meter bort. Hur fungerar dimensioneringen för telekabel , behöver man grövre kabel eller funkar 1mm2. Som kuriosa kan jag berätta att de vill ha 23000 för en ny anslutning coh då måste jag gräva 120 meter själv.
Det jag kommer ihåg från min tid som signalist i lumpen för evigheter sedan var att "kabeltattarna" rullade ut kilometervis med kabel som knappast var kraftigare än 1 - 1,5 mm2 för att koppla in sig på någon avlägsen telefonstolpe. Det var i Norrlands inland.
Vi hade datorer i stabshytten (ABC800) och modemen (2400Baud tror jag) funkade väl sådär men för telefoni gick det bra.
ADSL har lite högre hastighet än 2400 Baud (1000-10000ggr) så kraven är väl därefter.
Alltså, telefoni funkar nog på de flesta trådar men vill du ha bredband kan det kanske bli problem.
Vi hade datorer i stabshytten (ABC800) och modemen (2400Baud tror jag) funkade väl sådär men för telefoni gick det bra.
ADSL har lite högre hastighet än 2400 Baud (1000-10000ggr) så kraven är väl därefter.
Alltså, telefoni funkar nog på de flesta trådar men vill du ha bredband kan det kanske bli problem.
Skulle köra med riktigt telekabel istället för någon 1mm2. I normal kabel är ledararna 0.5 eller 0.6 mm i diameter. Då slipper du en massa konstiga anpassnings strul.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
I riktig telekabel är dessutom ledarna tvinnade runt varandra parvis (om man har mer än ett par). Det är ganska viktigt för tranmissionen.
Jag skulle vilja säga mycket viktigt tom, att ta något annat än tvinnad kabel med anpassad impedans vore ingen god idé om du vill köra ADSL i de högre hastigheterna.hempularen skrev:
ELLY 4X0,6
Fyrskruvstvinnad, PEmantlad abonnentkabel. Avsedd för förläggning utomhus direkt i mark eller i kanalisation och inomhus max 5 m för avslutning i skarv eller plint. ELLY används för abonnentanslutning till accessnätet.
Fyrskruvstvinnad, PEmantlad abonnentkabel. Avsedd för förläggning utomhus direkt i mark eller i kanalisation och inomhus max 5 m för avslutning i skarv eller plint. ELLY används för abonnentanslutning till accessnätet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det måste vara PE mantlad. PVC tar upp så mycket vatten och då startar korrosionen pga att det ligger likspänning på kabeln och den kommer att ärga av.
PE är vattentätt och tar inte upp vatten.
Protte
PE är vattentätt och tar inte upp vatten.
Protte
Klicka här för att svara