Jag tackar för tipsen - nu har jag ett diskret, ojordat, och fungerande vägguttag även i hallen : )

Gjorde som sades och tvinnade ihop en av varje kabel med de befintliga i garderoben.

Hur mycke skala du upp ledarna ungefär?

//Patrik

Ca en centimeter i båda ändarna. Såg till så att ingen koppartråd var bar utanför anslutningsblecken. Hurså?

RolandE skrev:
Ca en centimeter i båda ändarna. Såg till så att ingen koppartråd var bar utanför anslutningsblecken. Hurså?
Okej bra, jo det är så att det, framförallt vid användande av torix, är viktigt att man skalar upp tillräckligt. 13mm brukar vara ganska bra längd.
Och snurrade du torixen så att ledarna snurrades runt varandra? Mer än vad det var på bilden. Viktigt vid torix. :)

//Patrik

Vad använde du för kabel till uttaget?

Patrik_Hed skrev:
Okej bra, jo det är så att det, framförallt vid användande av torix, är viktigt att man skalar upp tillräckligt. 13mm brukar vara ganska bra längd.
Och snurrade du torixen så att ledarna snurrades runt varandra? Mer än vad det var på bilden. Viktigt vid torix. :)

//Patrik
- Okey, ja om "torixen" då är själva keramikkonen som sammanfogar trådarna, så är svaret ja : )
Jag lade an den "nya" tråden mot de två befintliga, och vred på keramikkonen så att det satt tight åt.
Men om du menar att hela kablarna skulle snurras runt varandra, så är svaret nej.

• Gilla
Putteberg
  • Laddar…
pellefant skrev:
Vad använde du för kabel till uttaget?
Jag köpte en vanlig elsladd/kabel, med två trådar i samma hölje. Sådan man har till lampor och annat normalt i ett hushåll.

menar du en typ en sådan som man har till en fönsterlampa, taklampa mm?

Var kabeln rund? Det låter onekligen som en lampsladd, ja. Installationskabel finns ju förvisso utan skyddsjord, men tror nog att det är rätt så svårt att komma över en sådan kabel för privatpersoner.

//Patrik

490192_B_2004-07-01_103905.jpg
Det låter nästan som du använt sådan här kabel, dvs lampsladd/anslutningskabel som egentligen heter SKX, det är fel och olagligt isåfall.
Länka gärna till den butik där du köpte kabeln.

Mikael_L
RolandE skrev:
Jag köpte en vanlig elsladd/kabel, med två trådar i samma hölje. Sådan man har till lampor och annat normalt i ett hushåll.
Hehe ...
Fula och felaktiga lösningar är ingen garanti för att det är hempulat, många elektriker har en del fina synder på sitt samvete.
Men en sak är då säkert SKX 2x0,75 skriker HEMPUL långa vägar, och är nästan alltid garanterat sådant ... :)

Om det är en SKX så har du med stor sannolikhet fel kabelarea för det där ändanmålet också.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.