Hej

Jag har alltså en lampa i en garderob, och behöver ett eluttag på andra sidan väggen. Det är ett gammalt 50-talshus, så det finns inga eluttag öht i hela hallen.

Min tanke är då att ta ström från de sladdar jag hittade ovan lampan, men vet inte riktigt vilka sladdar som är vad, eller hur jag enklast vidarekopplar till vägguttag - sockerbit?

Jag bifogar två bilder - den översta visar lamputtaget i förhållande till strömsladdarna ovan, och den nedre en närbild på sladdboet då.

LGIM0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LGIM0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ned till lampan löper alltså en svart och en grön tråd.
 
Redigerat:
Du klammrar en kabel från din befintliga dosa till det nya vägguttaget. Du kopplar svart på "N" skruven och vit på" L" i vägguttaget (Färger enl. bilderna). Det nya vägguttaget ska vara ett ojordat.

Tänk på att du får inte dra in ett ojordat vägguttag om något annat i hallen är jordat. Allt inom samma utrymme ska vara jordat/ojordat.

Du kopplar dosan lämpligtvis med Wago eller ubåtar. Men eftersom dosan redan är kopplade med torix (vit hatt) kan du bara skruva av dessa, sedan i med dom nya uppskalade ledarna och skruva på torixen igen.
 
  • Gilla
Tjullessons
  • Laddar…
Tack!

Men vilken av de två återstående svarta kablarna menar du? (en av de tre används ju redan till lampan, så den räknar jag bort)

Och vilken av de tre vita? Går det med vilken som då alltså, eftersom ingen av dem används här?

Vad gäller jordning, så vet jag inte om det enda lamputtaget i taket är jordat eller inte. Vad är risken med att i så fall ha ett ojordat vägguttag vid golvet och en jordad lampkontakt i take, om så vore?
 
RolandE skrev:
Tack!

Men vilken av de två återstående svarta kablarna menar du? (en av de tre används ju redan till lampan, så den räknar jag bort)

Och vilken av de tre vita? Går det med vilken som då alltså, eftersom ingen av dem används här?
Det fungerar inte riktigt så. Alla de vita kablarna skall vara ihopkopplade. Alla de svarta skall vara ihopkopplade och den gröna behöver du inte fundera över.

De vita kablarna är antagligen fasledare. En av dem är den inkommande ledaren som är ansluten till säkringen i elcentralen. De två andra är vidarekoppling av fasledningen till t.ex. lampor och uttag. Så skall du ansluta ytterligare ett uttag så kopplar du ihop en ny ledning med alla de andra vita och drar den till ditt uttag.

Samma sak med den svarta som antagligen är nollan. En är inkommande och de två andra är vidarekoppling.

Vill du veta vilken av de vita respektive svarta som är inkommande ledningar så kan du koppla isär alla kablarna och sedan mäta mellan vita och alla de svarta i tur och ordning. Om allt är rätt kopplat så kommer det bara finns en kombination av vit+svart där du får en sluten krets med 230V. Detta måste du göra med spänning på och det är ingenting jag rekommenderar dig att göra om du inte är helt säker på att du vet vad du gör!

En parantes: När man kopplar en strömbrytare så går spänningen in i ena änden och sedan tillbaks på andra. Om strömbrytaren är på så går strömmen igenom och är den av så är det avbrott. Sladden som leder "tillbaks" spänningen ifrån strömbrytaren kallas för "tändtråd" och det är den gröna. Du kan alltså strunta i den nu.

Viktigt: Idag använder man andra färger än de du har i dit uttag!

Ungefär så här:
Vit = Brun = Obruten fasledare (spänning)
Svart = Blå = Nolla
Röd = Gul/Grön = Skyddsjord
Grön, Blå eller Gul = Svart, Vit, Orange eller Grå = Tändtråd eller mellantråd

Viktigt: Är det trefas så kan färgerna svart och grå ha annan betydelse. Oavsett standard skall man ALDRIG lite blint på färgmärkningen utan alltid mäta och undersöka för att vara säker!

Din nya fina utanpåliggande kabel kommer antagligen innehålla tre ledare: Brun (fas), Blå (Nolla) och Gul/Grön (Jord). För att koppla in dem så gör du så här:

Dosan
Skala den bruna, tvinna ihop den med de vita och skruva tillbaks porslinshatten.
Skala den blåa, tvinna ihop den med de svarta och skruva tillbaks porslinshatten.
Koppla inte in den den gul/gröna jordledaren.

Uttaget:
Koppla in den bruna på terminalen märkt L
Koppla in den blåa på terminalen märt N
Koppla inte in den gul/gröna jordledaren.

Det finns särskilda doslock med en "näsa" där du kan leda ut kabeln. För att fästa den i betongväggen skall du använda skruvklammrar för att västa kabeln i väggen. Våga inte ens tänka tanken på spikklamrar! ;)
 
Redigerat:
Det är inte ofta jag säger detta, men ring en elektriker. :) Ingen jättegrej så det borde inte bli så överdrivet dyrt. Och dels så blir det säkert, dels så blir det snyggt. ;)

//Patrik
 
Tackar för ett väldigt utförligt svar : )

Nu handlar det nog inte om trefas (gissar jag?), då det bara är vanliga belysningslampor som är anslutna till den dosan.

Men eftersom det likväl är livsfarlig el vi har med att göra så vill jag repetera själv, precis som i småskolan:

Jag kopplar ihop ena ledningen med alla de andra tre svarta, varav den ena går till lampan där i garderoben, och den andra med de tre vita.

Lampan har bara en av de svarta ledningarna samt den gröna, så jag gissar att det alltså är en ojordad koppling då, varför jag kopplar in ett icke-jordat väggutag.


Maxwells_Demon skrev:
Det fungerar inte riktigt så. Alla de vita kablarna skall vara ihopkopplade. Alla de svarta skall vara ihopkopplade och den gröna behöver du inte fundera över.

De vita kablarna är antagligen fasledare. En av dem är den inkommande ledaren som är ansluten till säkringen i elcentralen. De två andra är vidarekoppling av fasledningen till t.ex. lampor och uttag. Så skall du ansluta ytterligare ett uttag så kopplar du ihop en ny ledning med alla de andra vita och drar den till ditt uttag.

Samma sak med den svarta som antagligen är nollan. En är inkommande och de två andra är vidarekoppling.

Vill du veta vilken av de vita respektive svarta som är inkommande ledningar så kan du koppla isär alla kablarna och sedan mäta mellan vita och alla de svarta i tur och ordning. Om allt är rätt kopplat så kommer det bara finns en kombination av vit+svart där du får en sluten krets med 230V. Detta måste du göra med spänning på och det är ingenting jag rekommenderar dig att göra om du inte är helt säker på att du vet vad du gör!

En parantes: När man kopplar en strömbrytare så går spänningen in i ena änden och sedan tillbaks på andra. Om strömbrytaren är på så går strömmen igenom och är den av så är det avbrott. Sladden som leder "tillbaks" spänningen ifrån strömbrytaren kallas för "tändtråd" och det är den gröna. Du kan alltså strunta i den nu.

Viktigt: Idag använder man andra färger än de du har i dit uttag!

Ungefär så här:
Vit = Brun = Obruten fasledare (spänning)
Svart = Blå = Nolla
Röd = Gul/Grön = Skyddsjord
Grön, Blå eller Gul = Svart, Vit, Orange eller Grå = Tändtråd eller mellantråd

Viktigt: Är det trefas så kan färgerna svart och grå ha annan betydelse. Oavsett standard skall man ALDRIG lite blint på färgmärkningen utan alltid mäta och undersöka för att vara säker!

Din nya fina utanpåliggande kabel kommer antagligen innehålla tre ledare: Brun (fas), Blå (Nolla) och Gul/Grön (Jord). För att koppla in dem så gör du så här:

Dosan
Skala den bruna, tvinna ihop den med de vita och skruva tillbaks porslinshatten.
Skala den blåa, tvinna ihop den med de svarta och skruva tillbaks porslinshatten.
Koppla inte in den den gul/gröna jordledaren.

Uttaget:
Koppla in den bruna på terminalen märkt L
Koppla in den blåa på terminalen märt N
Koppla inte in den gul/gröna jordledaren.

Det finns särskilda doslock med en "näsa" där du kan leda ut kabeln. För att fästa den i betongväggen skall du använda skruvklammrar för att västa kabeln i väggen. Våga inte ens tänka tanken på spikklamrar! ;)
 
Tackar för tipset, men då det handlar om håltagning i betongvägg utöver själva koppleriverksamheten, väljer jag att spara de pengarna och göra det väldigt noggrant själv : )

(sladdragning från dosan o vidare är inuti en stor garderob, så det enda som syns på andra sidan är det nya väggutaget som alltså är utanpåliggande. Det gör jag snyggt)


Patrik_Hed skrev:
Det är inte ofta jag säger detta, men ring en elektriker. :) Ingen jättegrej så det borde inte bli så överdrivet dyrt. Och dels så blir det säkert, dels så blir det snyggt. ;)

//Patrik
 
Kan någon med koll här avgöra om det är ojordade grejor jag ska installera här, med hjälp av bilderna jag bifogade?

Vill vara säker på att inte göra fel, och i äldre hus/bostäder har jag för mig att det alltid var jordat...fel eller?
 
Ja fel. Det är nästan aldrig jordat i gammla hus. Lyck till med installationen det verkar du behöva.
 
Ah, okey då kör jag igång idag så smått : )
 
Har du jordade uttag i andra delar av huset? Om du har det skulle jag föreslå att du kopplar vidare därifrån så att du kan få jordat i hallen också. Har du inte det så skall du ha ett ojordat uttag i hallen. Sätt inte in ett jordat uttag om du inte tänker koppla in jorden!
 
Att gissa en massa när man kopplar el är väl inte det smartaste man kan göra...

Kan du inte mäta upp själv så bör du ta hjälp av nån som kan.
 
C
Såhärva: alla uttag i samma rum måste vara antingen jordade eller ojordade, man får inte blanda.
 
cheetah1: Helt rätt. Om du kommenterade mitt inlägg så förutsatte jag att det inte fanns några uttag överhuvudtaget i hallen.
 
men belysningsinstallation har han väl i hallen.. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.