Jag har stött på en 1-fas pumpmotor som ägaren vill ha vartalsreglerad. Jag arbetar sällan med motorer så kanske någon här kan hjälpa mig med ett lämpligt don.
Jag vill helst slippa frekvensare men finns det inget annat så visst.

Motorn är på 900W cos fi 0,9 så den är för stor för de tyristorerna jag hittat.
Tittade lite på en vridransformator typ. [URL="https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog"]https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog[/URL]

Kanske E8570292 hyfsat pris i alla fall

elmont skrev:
Kanske E8570292 hyfsat pris i alla fall
En värmare? :S Frico Elztrip EZ 300 E85 702 92 (Selga)

//Patrik

varför varvtalsreglera? vad e den till? vatten?

För steglös reglering av varvtalet hos 1-fas asynkronmotorer t.ex fläktmotorer. Rådgör alltid med motortillverkaren vid val av regulator.
Med finsäkring.
Effektförlust ca 1 %.
Observera att utgående oreglerad fas ej är avsäkrad och alltså ej får belastas över regulatorns märkström.
Vid reglering får motorn inte längre sinusformad växelspänning. Detta ger förstärkta magnetiska svängningar i motorn och kan i vissa fall medföra motorbrum, speciellt vid låga varvtal.
Effektregulator CIRT
Normalutförande (IP44).
CE-märkt.
Nån har fel E nr Selga eller jag ;)

Jag är tveksam att en så stor motor mår bra av fasvinkelstyrning, Den motorn borde regleras med en frekvensomriktare.

Småmotorer går bra att reglera då de ändå inte har någon hög verkningsgrad.

Protte

Eyeball skrev:
varför varvtalsreglera? vad e den till? vatten?
Den är till en pool-pump. Han har fått för sig att han ska sänka flödet under natten. :confused:

Tyristorstyrning hade jag nog inte tänkt men en vridtransformator typ ELFA 56-300-25 borde kanske fungera. Frågan är om den klarar startströmmen vid start på 230V.

Är det en vanlig asynkronmotor med pumphus mår den inte bra av att varvtalsregleras med späningssänkning.
Satsa på en frekvensomformare då det även ger en bra besparing på driftkostnaden, reducera varvtalet med 20% och du har sänk effektbehovet med cirka 50%.

Verkar inte finnas frekvensare till 230V 1-fas motorer. Har kollat med ABB och några andra.

Har hittat en kraftig stegtrafo som jag tänker satsar på.

spinout skrev:
Den är till en pool-pump. Han har fått för sig att han ska sänka flödet under natten. :confused:

Tyristorstyrning hade jag nog inte tänkt men en vridtransformator typ ELFA 56-300-25 borde kanske fungera. Frågan är om den klarar startströmmen vid start på 230V.

stryp vattenflödet...

Nej tyvärr är även dessa för 3-fas motorer även om dom har 1-fas in. Det står på första sidan.

Mikael_L
Köp en pump till med mindre motor/flöde. Koppla paralellt och välj vilken som ska gå med en strömbrytare ... :)

Ingenjören skrev:
Att pumpa mot strypt ventil känns väl ungefär som att elda för kråkorna.

Kan detta vara något? Pris?
[länk]

/Ingenjören
Det är inte helt uppåt väggarna att strypa flödet, det beror på pumpen men energiförbrukningen minskar en del.

Protte

Man undrar lite vad är det för en typ av pump där sitter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.