Köpte hus i våras där köket var nyligen omgjort, allt var gjort av fackmän sades det.

Idag drog jag ut diskmaskinen och ser följande:

004ob.th.jpg

Ledarna på bilden går till eluttaget under vasken som diskmaskinen är kopplad till. Är detta en ok installation? Känns inte så spontant när ledarna ligger lösa.

Mikael_L
Nej, det där är totalt regelvidrigt och totalt oseriöst.
Inte troligt att fackmän lämnat det där efter sig, dock inte helt 100% omöjligt.
Men isåfall får man hoppas dom blir mycket mycket mycket kortlivade i branchen.

Va "fackmännen" från polen eller?
Det där skulle jag ta upp med mäklaren (förra husägaren) för det där är inte ens nästan godkännt!! usch å fy, åtgärda snarast!

Men vad har säljaren för skyldighet egentligen? Det är ju inget dolt fel direkt.

Hoppas inte att det är en elektriker som åstadkommit det där.

Mao är det som jag befarade :( Ja det är frågan vart skyldigheten ligger här... om det nu är fackmän som gjort det mot all förmodan så borde man kunna vända sig till dem... om inte, utan det är säljarna själva så är det nog tyvärr så att det faller under mitt ansvar.... :( Det kan nog inte räknas som dolt fel dessvärre :( (Även om man kan tycka det...)

Oavsett vem som utfört "arbetet" ska du kräva att det blir rätt. Det har varit fel sedan det blev utfört och den som utfört "arbetet" ska göra om och göra rätt. Och jag kan inte tänka mig att det är en fackman som utfört arbetet, inte ens storfuskare skulle utfört jobbet på de viset. Tidsvinsten är kanske 15 minuter men "förlusten" vid upptäckt är förödande. Det liknar ett arbete från ett något sydligare grannlands allkonstnärer.

2 följdfrågor

1) Är installationen "olaglig" eller bara dåligt utförd? (dvs vad menas med regelvidrig :))
2) Hur skulle en elektriker fixa det? Är det ett stort jobb eller ett litet jobb? Ungefärlig prisbild?

Den tråd som syns där har ett lager isolering och det krävs 2 lager för "åtkomliga" delar. Kabel har 2 lager, vp röret i en infälld installation är det ena lagret osv. 2 lager blir dubbelisolerat.

Det är ingen större grej att fixa till detta, skarva VP röret är en lösning och dra tråd i det, dosa nere vid golvet och kabel därifrån en annan lösning. Sedan kan det vara bättre att tänka om, vad går trådarna till till höger i bild? Kanske man ska flytta på vad det nu är.

Protte

ds99jove skrev:
2 följdfrågor

1) Är installationen "olaglig" eller bara dåligt utförd? (dvs vad menas med regelvidrig :))

Ja

2) Hur skulle en elektriker fixa det? Är det ett stort jobb eller ett litet jobb? Ungefärlig prisbild?
Ja, ca 1500 kr ink.moms.

Men hur ser resten ut?

Till höger om bilden finns vasken, trådarna går till en stickkontakt dit diskmaskinen är kopplad.

img1346eg.th.jpg

Ironiskt det här, jag drog ut diskmaskinen för att den slutat pumpa ut vatten och jag ville se om det fanns något mekaniskt vattenlås eller något på baksidan och så hittar man det här

Vill bara passa på att tacka för alla svar förresten! Det hjälper att vara lite "påläst" när man skall ringa mäklaren

Redigerat:
Låt även elektrikern byta uttaget också...

Piss kvalitet....

Eftersom nån bara antydde tidigare att resten av huset kan vara i behov av en liten koll så prata lite med en elfirma om vad de vill ha för en EIO-eltest. Det kan liksom vara vettigt om någon lämnat saker efter sig som på första bilden.

Skall man sen hårddra saker så kan eventuellt möjligen vissa fel just på el kanske möjligen setts som dolda, dock inte detta med diskmaskinen eftersom det hade synts direkt om man dragit ut den. Det här är dock en spekulation och inget annat eftersom det är mig veterligen ytterst oprövat.

/Kent

var går gränsen för dolt fel då? en diskmaskin kan ju vara fastskruvad (tippskydd), iofs inte så svårt att skruva lös den. jag förstår inte varför husköpare inte låter en elektriker göra en kontroll av huset innan köp, det är ju så viktigt att kolla om det är mögel mm, men av möglet dör man inte direkt utan (kanske) på längre sikt......

Finns ju standarder på vart uttaget ska sitta oxå...

men för att fixa lätt så kan man ju trä på höljet från en skalad EKK, vipps så har du en kabel. Men som nämnts innan, bytt uttaget oxå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.