Halloj.

Funderar på att skaffa ett enkelt X10-system i min lägenhet. Enkelt förklarat skall jag styra 3 taklampor (3 rum) med trådlösa väggströmbrytare.

Började kika på produkterna och ett system med DIN-skena verkar vettigt. Först verkade det enkelt. Tänkte att jag behöver 3 st av denna:

http://www.intellihome.be/english/home_automation/x10_receivers/ld11_din-rail_dimmer

och 3 st av denna:

http://www.intellihome.be/english/h..._x10_controllers/ss13_wireless_rf_wall_switch

Men sen lästa jag lite i produktmanualerna och på alla produkter står:

1. Modules: These components will receive Marmitek X-10 signals and will switch or dim
the attached lamp or appliance.
2. Controllers: These components will transmit Marmitek X-10 signals and thus will control
the Modules.
3. Transmitters: Wireless components like remotes. The signals of these components will be
received by a controller with transceiver functionality (IRRF 7243, TM13 or
console of a Marmitek Security System). The Transceiver will translate the
signals into Marmitek X-10 signals on the power line.

Jag redar inte ut vad de tre grejerna är...? Det jag bla hänger upp mig på är: The Transceiver will translate the signals into Marmitek X-10 signals on the power line

Va? Signaler i elnätet, det är ju trådlöst.... Vad behöver jag för att kunna tända/släcka en lampa, mitt enda krav är en trådlös väggströmbrytare och resten på en DIN-skena.

Ja, X10 kommunicerar mellan kontroller och moduler över elnätet. Den trådlösa sändaren är en utbyggnad du kan göra men den krävs inte för normal operation.

Fjärren skickar sina signaler trådlöst till en kontroller som agerar mottagare. Den sin tur kommunicerar med modulen den ska kontrollera via elnätet.

Lite dålig liknelse kanske, men typ som en trådlös telefon behöver en basstation som ansluts till telekabeln.

Redigerat:
Tack för svaret, nu klarnade det.

Kikade på inkopplingen av en X-dimmer och undrar över bilden.

Jag skall inte ha någon sladdströmbrytare kopplad till den, endast en trådlös.

Är följande korrekt?

Man tar fasledningen från en dvärgbrytare och kopplar till ingående L på dimmern, utgående fasledning till lampan. Tar en ledning från nollskenan direkt till lampan.

Men sen ser jag att det går en nolledare till dimmern också, vad gör den för nytta, det finns ju ingen utgång för nolledaren?

• X10_dimmer.jpg
henrik58 skrev:
Men sen ser jag att det går en nolledare till dimmern också, vad gör den för nytta, det finns ju ingen utgång för nolledaren?
Den behöver 230V för att fungera.

//Patrik

Ahh, relaterade bara till en enkel brytare som bara bryter fasen. Finns ju en mottagare i X10-dimmern och då behövs ju både fas och nolla. Kunde jag ju räknat ut själv ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.