Som rubriken beskriver så planerar jag att sätta 12V baserad LED belysning kring min uteplats borrad i de yttersta stenplattorna.
Nu till problemet - Fullt medveten om att ett visst djup på kabeln bör uppfyllas - I detta fall anser jag dock att plattorna agerar skydd samt att systemet är baserat på lågvolt (12VDC) så kommer det att ligga VP rör direkt under plattor.

MEN - Hur ansluta de 8 ljuskällorna till huvudkabel!?

Min tanke var en A-Box på väggen under tak för konventionell trafo följt av VP rör till kopplingspunkter (1 punkt / 4 ljuskällor) till detta tänkte jag köra VP rör till Anslutningsmuffar avsedda för ELJO U56 dosor (IP56) och sätta en U56 i närheten av ljuskällorna och därtill ansluta ljuskällans egna medföljande kabel. Alltså, 2 huvudkablar med 8 ljuskällor totalt - 2 Eljo dosor allt som allt.

Är detta en "fackmannamässig" installation?

Ljuskällorna är IP67 och 12VDC. Är det fullgott med IP56 på kopplingboxar under plattorna? Eller måste det till ngt annat?
Bör jag kanske lägga A-boxar (IP65) med kabelförskruvningar (IP68)!?
Skall jag gå med EKKXJ (?) till en A-Box med förskruvning och köra förskruvningar till ljuskällorna - Helt sonika skippa VP-rör/slang?

Tacksam för teorier i frågan - Var det bra förklarat? :confused:

/Slacker

Redigerat:
12V då kan du göra i stort sett hur du vill, det handlar om att skydda kabel och kopplingspunkter mot åverkan bara.
Desto viktigare är hur var du gör med 230'n.

Tack Danne,

Du har en poäng. Antar att jag är lite för seriös som vanligt.
Det blir en installation med Eljo dosor och fast markkabel för att slutföra installtionen.

Det är ju trots allt 12VDC vi jobbar med!

12V kan göra ordentlig skada om den matande punkten är stark nog. Därav kraven på SELV/PELV om maximal strömstyrka.

Om den matande enheten är svag nog så kan du göra ungefär vad som helst och det värsta osm händer är att ljuset slocknar. Är den stark nog är det värsta som händer att det blir en eldsvåda.

12V räcker för att döda under väldigt speciella förhållande, men det lär en installation under stenplattor inte kunna ge upphov till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.