2 025 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Kreativt kopplad central, korrekt eller farlig?
Skulle byta en trasig dvärg åt en bekant nu på morgonen. Om vi bortser från att 10kA-serien inte är kompatibel med 6kA-serien och att vi alltså inte kunde byta så skulle vi nog ändå ha låtit bli. Centralen visade sig vara kopplad på följande sätt:
Från huvudcentralen kommer en enfasmatning med L+PEN och avsäkrad med 25A.
I undercentralen sitter en 3-polig huvudbrytare, 2-polig jordfelsbrytare och 3 stycken dvärgar på 13A.
Jordfelsbrytaren sitter före jordfelsbrytaren. Det vill säga att PEN-ledaren är ansluten till en av polerna på jordfelsbrytare och till huvudbrytaren. L och N ifrån jordfelsbrytarn går sedan tll de kvarvarande polerna på huvudbrytaren. På "insidan" av huvudbrytaren går de tre ledarna direkt till respektive skena.
Undercentralen sitter i en tillbyggnad och är antagligen hemmapulad av huset förra ägare.
Vad säger ni om en sån koppling? Border vi ta hit en elfirma som får kika på det?
Från huvudcentralen kommer en enfasmatning med L+PEN och avsäkrad med 25A.
I undercentralen sitter en 3-polig huvudbrytare, 2-polig jordfelsbrytare och 3 stycken dvärgar på 13A.
Jordfelsbrytaren sitter före jordfelsbrytaren. Det vill säga att PEN-ledaren är ansluten till en av polerna på jordfelsbrytare och till huvudbrytaren. L och N ifrån jordfelsbrytarn går sedan tll de kvarvarande polerna på huvudbrytaren. På "insidan" av huvudbrytaren går de tre ledarna direkt till respektive skena.
Undercentralen sitter i en tillbyggnad och är antagligen hemmapulad av huset förra ägare.
Vad säger ni om en sån koppling? Border vi ta hit en elfirma som får kika på det?
PEN får ju varken gå genom JFB eller HB, flytta inkommande PEN till jordskenan, och från jordskenan kan du gå med en blå RK6 genom JFB och HB fram till nollskenan.
JFB sitter före huvudbrytaren menar du va? Med "insidan" menar du utgångsplintarna på huvudbrytaren?Maxwells_Demon skrev:Jordfelsbrytaren sitter före jordfelsbrytaren. Det vill säga att PEN-ledaren är ansluten till en av polerna på jordfelsbrytare och till huvudbrytaren. L och N ifrån jordfelsbrytarn går sedan tll de kvarvarande polerna på huvudbrytaren. På "insidan" av huvudbrytaren går de tre ledarna direkt till respektive skena.
Att man vill ha en allpolig brytning på noll och fas anser jag inte vara fel. Lite lustigt att koppla JFB innan dock. Spelar ju ingen roll på funktionen egentligen men svårt att byta om den skulle fallera.
Nej nej, aldrig PEN genom brytare och brytarn först, PEN på jordskenan, fasen på brytarn sedan till jfb och sedan fasskenan, nolla till jfb från jordskenan och vidare till nollskenan.
Gör om gör rätt.
Gör om gör rätt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
anmälan? äsch sabba inte livet för en okunnig hempulare.. gör om det så det blir säkert helt enkelt...
Tack! Precis som jag misstänkte. Vi har precis konstaterat att "Lilla gumman jag vill dra om elen till hobbyverkstaden med 3-fas så att jag kan ha fler roliga maskiner!" är ett mycket sämre argument än "Det är fel i elcentralen. Vi måste ta hit en elektriker som fixar till alltihop!" ;-)
Jag skulle antagligen kunna koppla rätt det men jag ger mig ogärna in och rotar i en central. Särskilt inte om det inte är min egen.
Jag skulle antagligen kunna koppla rätt det men jag ger mig ogärna in och rotar i en central. Särskilt inte om det inte är min egen.
Klicka här för att svara