Behöver PEN vara 12 mm2 även om kabeln är avsäkrad med huvudsäkringarna (16A)?

EDIT: Det är en kabel till en central som är dragen direkt från mätarkaåpet alltså.
 
Minst 10 mm2, som tumregel räcker det upp till 35A säkring.

Det har inte alltid varit så, regeln tillkom för 10-15 år sedan, det finns många installationer med 6 eller ner till 2,5 mm2 och det som finns får sitta kvar.

Stigarledning, dvs kabeln från mätarskåp till första central, ska vara minst 6 mm2 så ska du mata tex ett uthus med 16A och vill nöja dig med 2,5 så måste du dels säkra av en gång till med 16A även om huvudsäkringarna bara är 16A, dels välja 5*2,5 (eller 4*2,5/2,5)för att slippa PEN.
Alternativet är 5*6 (eller 4*10 eller 4*6/6) om du inte kan eller vill säkra av en gång till i skåpet.
 
Då får det gå under regeln att det som finns får sitta kvar, det ser ut som att det är 3*6/6 alternativt 3*4/4 som sitter där nu. Fanns en del som såg lagom oproffsigt gjort ut i den centralen så jag undrade om det var 100% fulgjort... Finns det något vettigt argument annars för att byta till en grövre kabel?

Men varför ska man säkra av två gånger om man vill ha t ex 5g2,5? eller menar du en kabel från huvudsäkringarna till en central i t ex uthus där man säkrar t ex ett uttag 16A?

Har dock en annan fundering om kabeln: jag ska isolera väggen som centralen sitter på, får jag dra EKKJ genom väggen (ca 20 cm) och ska den i så fall skyddas på något särskilt vis?
 
Egon84 skrev:
Men varför ska man säkra av två gånger om man vill ha t ex 5g2,5?
Stigarledningen ska vara minst 6 mm2 för att tåla de största säkringar som går att pula in i mätarskåpet, 25A vid GII...

Som sagt, det som sitter får sitta.

Egon84 skrev:
Har dock en annan fundering om kabeln: jag ska isolera väggen som centralen sitter på, får jag dra EKKJ genom väggen (ca 20 cm) och ska den i så fall skyddas på något särskilt vis?
Ja.
Nej, inte om den inte riskerar att skadas på något vis. Är det en ihålig vägg där det kan finnas råttor som kan gnaga på kabeln gör man dock klokt i att lägga den i rör.
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
Stigarledningen ska vara minst 6 mm2 för att tåla de största säkringar som går att pula in i mätarskåpet, 25A vid GII...
Ahaa, en hempularförsäkring... :)
 
Ja, eller framtidssäkring om någon vill elda mer ström nån gång.
 
Det som sitter får sitta, inte för att jag tänker göra det, men om jag ska byta ut centralen kabeln går till, måste jag byta kabeln då?
 
Nej, det behöver du inte göra om den är i övrigt i gott skick, så att den inte kan utgöra fara på något annat sätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.